Donald Trump vann det amerikanska valet i november. Nu väntas högre tullar och därmed högre handelshinder till USA – en av de viktigaste exportmarknaderna för många svenska företag. Hur påverkas ditt företag?
Bengt-Åke Ljudén, vd för Almi Uppsala, lyfter fram sex viktiga saker att reflektera över.
1. Var beredd på högre tullar
– Valutgången skapar för det första en stor osäkerhet. Det hotas om generella tullar på 10-20 procent och högre procenttal specifikt för Kina. Den här osäkerheten kan påverka svenska företags beslut om satsningar man har tänkt göra. Stora svenska exportbolag med en marknad i USA har kanske redan produktionsanläggningar och verktyg på plats, men för många mindre bolag kan det betyda, om man bara säljer i USA, en kommande kostnadsökning på 10-20 procent, säger Bengt-Åke Ljudén, vd för Almi Uppsala.
2. Räkna på din kostnadsökning
– Försök förstå ditt företags exponering mot USA: Hur stor kan din kostnadsökning bli? Vilka av dina produkter är mest utsatta? Utifrån dessa insikter kan du även titta på dina leverantörskedjor. Kan du lägga mer av din verksamhet i USA? Kan du göra något åt din prismodell? Produkter får högre tullar, men inte tjänster och i många fall inte mjukvara så se om du kan förändra din prissättningsmekanism för att till viss del kompensera. Om du ser en rejäl kostnadsökning: Fundera över om marknaden klarar den eller hur du kan kostnadseffektivisera och behålla de marginaler som du behöver.
3. Se på alternativa marknader
– USA har haft en protektionistisk utveckling de senaste åren. Så hur viktig är den amerikanska marknaden för dig? Säljer du bara där eller har du alternativ där du kan öka din försäljning eller introducera din produkt? Europa kommer att förbli tullfritt för svenska företag och det finns många konsumenter även här. Försök även förstå vilken påverkan högre tullar har för dina största konkurrenter. Om de också är europeiska bolag eller amerikanska bolag som importerar insatsvaror från Kina kommer de också att drabbas av tullarna. Kina kan också söka sig mer mot andra delar av världen och Europa. Då ökar konkurrensen här.
4. Expandera om det krävs – och tänk på valutan
– För vissa företag är den amerikanska marknaden ett måste – exempelvis för läkemedelsindustrin. Om dina kalkyler visar att du behöver ha produktion i USA eller om den amerikanska marknaden är strategiskt avgörande – ja, då måste du fortsätta finnas där. Om man sänker skatter för företag i USA och ökar den ekonomiska stimulansen kraftigt, som de säger, kan det bli mer lönsamt att driva företag i USA. Tillväxten ökar och med den efterfrågan och köpkraft hos konsumenter. Med stimulanser kommer förmodligen dollarn att stärkas mot kronan och då gäller det att fundera över din valutaexponering – en möjlighet för svenska företag på plats men importen kommer att fördyras.
5. Var beredd på att EU svarar
– EU kommer förmodligen att svara med mot-tullar och hur dessa designas beror på. EU brukar inte höja tullar generellt utan för vissa produkter. Ha därför koll på om ditt företag importerar saker från USA. Även enskilda produktområden kan drabbas av en förändrad efterfrågan. Tyvärr låter det inte så positivt kring miljöteknik och grön omställning från amerikanskt håll längre, vilket kan påverka den satsning som många svenska företag gjort eller planerar för i USA. Om det statliga stödet och subventioner minskar i USA kan det europeiska alternativet se mer intressant ut igen. Man behöver ha ögonen på den “omställningen”.
6. Skaffa ett bollplank
– Många behöver råd i de här komplexa frågorna. Här är vi på Almi ett bollplank. En samtalspartner om ditt företags affärsmodell, marknadsstrategier och hur dina alternativ ser ut. Om du behöver förstå ekonomin kring det nya kostnadsläget eller förändrade leverantörskedjor kan vi hjälpa till att simulera och se på satsningar. Man kan självklart också diskutera finansiering med oss inför satsningar eller förändringar som behöver genomföras.
Vi har dessutom ett stort nätverk av aktörer som stöttar exportföretag med sin expertis att koppla in. För exportföretag är det viktigt att förenas i den här gemensamma utmaningen. Hos oss finns möjlighet att hitta rätt plattform och nätverk för att lära av varandra – ett riktigt bra sätt att skaffa sig förståelse för framtiden.
Så kan Almi hjälpa dig
Våra tjänsterVi ger näring till Sverige genom att erbjuda finansiering i form av lån och riskkapital samt stöd och vägledning inom affärsutveckling till små och medelstora företag.