
Humm växer och når fler svenskar med sin kombucha
Kombucha är en populär dryck bland hälsomedvetna. Här har det svenska bolaget Humm hjälpt till att få folk att smaka av denna hälsosamma dryck gjord på fermenterat te.
Bolaget finansierade sitt bryggeri i Gävle med Almi-lån, har nyss firat tio år som företag – och ökar sin omsättning varje år.
Svenska Humm Europe AB grundades 2014 när Rickard Zetterberg med medgrundare började importera drycken från USA. De ville testköra om den fungerade på den svenska marknaden – och tyckte att man fick bra gensvar snabbt.
Försäljningen gick då främst till hälsoprofilerade kaféer och restauranger.
Man förstod att det krävdes ett eget bryggeri för att få bolaget att växa.
– Det kostade för mycket med import och tog för lång tid. Dessutom hade vi större möjligheter att påverka egna smaker med ett eget bryggeri, berättar Robert Benholm, försäljningschef i bolaget och vd mellan åren 2018 och 2024.


Wow-känsla vid första sippen
Robert själv sprang på produkten av en tillfällighet:
– Jag kände direkt: “Wow, det här är fantastiskt!” Kombuchan fyllde verkligen en saknad pusselbit på dryckeskartan. Jag gillade att den både smakade fantastiskt och var hälsosam.
När han kom in i företaget stod bryggeriet klart och de var redo för produktion. Med på tåget fanns Almi som beviljade finansieringen av bryggeriet.
När Humm lanserade i dagligvaruhandeln under hösten 2018 fick produkten snabbt fäste och en lojal målgrupp.
– Mellan 2018 och 2019 gjorde vi ett rejält försäljningshopp. Vi bestämde oss för att satsa på restauranger och Finland som nästa exportmarknad, men då kom covid, berättar Robert.
Även om de inte backade i omsättning under pandemin gick investeringar på den finska marknaden förlorade när landet stängde ned.
– Det är väl den dippen som sticker ut lite i vår resa. Man såg inte covid komma. Vi var tvungna att tänka om helt och tappade fart. Vi var också precis på väg att komma ut som ett alkoholfritt alternativ på krogen.
Viktiga årtal i Humms historia
Nedslag i historien-
2014Humm Europe grundas och börjar importera och sälja kombucha från USA. De får bra gensvar på den fermenterade och hälsosamma drycken hos svenska, hälsoprofilerade kaféer och restauranger.
-
2017Almi går in med finansiering för att Humm ska kunna bygga sitt bryggeri i Gävle.
-
2025Humm växer år för år och tack vare investeringen i det egna bryggeriet har bolaget kunnat utveckla nya smaker under åren. De har också kunnat leverera kombuchan i både flaskor och burkar – både i Sverige och i Norge.
Gick in i Norge
Istället för Finland blev Norge nästa marknad. Och trots uppförsbacken efter pandemin har omsättningen ökat år för år och mellan 2023 och 2024 gick man från 17 miljoner i omsättning till 22,4 miljoner kronor.
Humm har licens att producera och brygga sina produkter i Europa. Samarbetet med amerikanska Humm ser Robert som “bättre än någonsin”.
– Det är väldigt idéinspirerat. Vi har en jättebra dialog om hur vi ska utveckla Humm på ett bra sätt i Europa.
Lånet hos Almi ligger kvar och här har Humm en årlig dialog och uppföljningar.
– Vi bollar den finansiella biten rätt mycket och pratar allmänt om konjunkturen och ekonomi – saker som är viktiga att tänka på när man driver företag. Vi får också många bra tips vad gäller nätverk och kontakter, vilket vi uppskattar, säger Robert.
Vinbär – nyhet 2025
Utvecklingen av själva produkten har också gått framåt. Idag har Humm sju olika smaker och levererar i både flaskor och burkar.
Den stora utmaningen idag rör kapaciteten i bryggeriet.
– Vi har kommit till en punkt där vi vill lansera fler produkter, fler smaker och andra förpackningsstorlekar. Lösningen är att investera i en ny produktionslinje för burk i bryggeriet och i nya tankar i produktionen där vi kan vara mer flexibla att ta fram nya smaker. Nu är vi uppe i sju unika, med en nyhet under februari 2025 – vinbär.
Var är ni om ytterligare tio år?
– Vi är då fortsatt alternativet där du aldrig behöver kompromissa mellan smak och hälsa. Vi har ännu fler produkter inom tio år – kanske en kombination mellan kombucha och annat. Om tio år erbjuder vi också Humm till ännu fler länder, säger Robert Benholm.
Humm i siffror
-
7 smakerfinns av Humms kombucha. Vad sägs om jordgubb, äpple och blåbär, bland annat?
-
2000 årsägs kombuchan ha funnits.
-
22,4 miljonerkronor omsatte Humm 2024.