Mitt emellan blöjbyten och amning av sin dotter födde Marie Walleberg ytterligare en bebis – i form av företaget ImseVimse. Bolaget, sprunget ur ett blöjeksem som inte ville läka, växte snabbt med en årlig dubblering av omsättningen och när hon sålde 2020 omsatte det över 30 miljoner kronor.
Marie Walleberg hinner knappt kliva in genom dörren till Almis kontor i Visby innan hennes brandtal inleds:
– Många tror att ett företag bara är ett organisationsnummer. Men det är människorna som gör företaget.
De orden blir starten för den här intervjun, men absolut inte de sista när det handlar om hennes kämpaglöd för småföretagaren.
Efter två dagar var eksemen borta
År 1988, sex år innan Almis födelse, fick Marie Walleberg sin andra dotter. Till skillnad från första barnet drabbades dottern av envisa blöjeksem som inte ville ge med sig.
– Jag gick till distriktssköterskan och apoteket flera gånger och fick en himla massa salvor. När ingenting fungerade drog sköterskan ut en låda och plockade upp en bunt papper.
Bunten bestod av broschyrer från olika distributörer av tygblöjor, något som Marie aldrig hade funderat på kunde vara ett alternativ.
– Jag kände bara ”what”, vad är tygblöjor? Jag hade ingen aning. Men jag bläddrade igenom högen och hittade en liten folder om en ullblöjbyxa med kardborreknäppning som såldes av en kvinna i Atlingbo. Jag får väl prova det, tänkte jag.
Sagt och gjort.
– Efter två dagar var eksemen borta. Det var fantastiskt, jag blev helt såld.
Engångsblöja vs tygblöja
Blöjstatistik-
6 000 engångsblöjorgår åt i snitt per barn
-
1 050 kiloväger blöjorna i form av sopor
-
17 000 kronorkan en svensk barnfamilj spara per barn genom att använda tygblöjor i stället
-
Såg direkt affärsidén i blöjan
Fördelarna med tygblöjan är framför allt hälsomässiga, då den gör att bebisens hud andas bättre. Sedan är den mer ekonomiskt hållbar, då blöjperioden blir kortare och blöjorna billigare eftersom man kan använda dem flera gånger – något som även miljön vinner på.
Marie, som växte upp i en företagarfamilj, fastnade inte specifikt för klimatvinsterna vid det tillfället utan såg direkt affärsidén i blöjan. Så hon kontaktade kvinnan i Atlingbo, som är en liten socken på mellersta Gotland, och sa att om hon någon gång ville sälja sin verksamhet var hon intresserad.
Det dröjde inte länge innan kvinnan återkom.
– Det tog någon månad, sedan hörde hon av sig och frågade om jag ville ta över, säger Marie.
Det blev grunden för ImseVimse. Förutom ett litet lager fick hon överta ett nätverk med ett tiotal återförsäljare.
– Jag tänkte att jag kunde ha en liten postorderverksamhet som hobby och på så sätt träna på att driva företag. Men det ena gav det andra och jag insåg fort att jag var väldigt driven.
Efter bara ett par månader utökade Marie sortimentet med en miljövänlig blöja i bomull, som kom att bli ett av ImseVimses flaggskepp.
Ytterligare några månader senare ombildade Marie sin enskilda firma till aktiebolag och anställde för första gången för att få hjälp med att paketera varor.
Det stora genombrottet
En barnmässa i Sollentuna år 1989 blev det stora genombrottet för ImseVimse.
– Jag pratade oavbrutet i tre dagar med sjuksköterskor, butiksägare och privatpersoner som var nyfikna på mina produkter. Jag var helt slut när jag kom hem men det var det värt för vi hade fått flera nya återförsäljare.
Mer och mer började Marie inse att i den där bunten av broschyrer hade hon hittat något som skulle bli upphovet till något stort.
Med det sagt var det ingen raksträcka hon färdades på. För på samma mässa som gav företaget en rejäl skjuts, mötte hon även andra utställare som förklarade att de skulle ta fram liknande produkter.
– Det var första gången jag kände konkurrens. Så för att sticka ut i mängden beslutade jag mig för att våra produkter skulle vara i världsklass.
ImseVimse i siffror
-
16 anställdanär de var som flest.
-
32 miljoner kronoromsatte de som mest.
-
50 000 exemplarav ImseVimses storsäljare badbyxan säljs årligen.
-
"En obekväm sanning" fick försäljningen att explodera
Det gick hem hos kunderna. Första året omsatte ImseVimse 700 000 kronor, andra 1,4 miljoner, tredje 2,8 miljoner …
– Vi dubblerade omsättningen flera år i rad, konstaterar Marie och fortsätter:
– Vi växte så in i vassen. Jag förstår att vissa företagare kan tappa greppet, men det gjorde inte vi. Vi hade koll på balansräkningen, följde upp redovisningen och inventerade ofta, flera gånger per år. Jag hade stor nytta av att ha en ekonomiutbildning i grunden.
En annan viktig milstolpe var år 2006 när Al Gores ”En obekväm sanning” hade premiär. I dokumentären presenterades skrämmande fakta om framtiden för planeten, vilket fick människor världen över att inse allvaret med klimatförändringarna.
– Då exploderade försäljningen fullständigt. Självklart uppstod även stor konkurrens men tack vare att vi varit så tidiga kunde vi dra rejäl nytta av uppgången. Vi fick många nya grossister i Europa och även på andra sidan Atlanten. Det var fantastiska tider, säger Marie.
I ungefär samma veva fick ImseVimse en stor kund i det finska moderskapspaketet, som erbjöds av finska staten som en social trygghetsförmån. Vid den tiden hade Marie som flest anställda med 16 personer och de nådde en försäljning på 25 miljoner kronor.
– Det var otroligt roligt när vi för första gången sålde för en miljon på en månad, minns hon tillbaka.
Kände till Almi - innan Almi fanns
När Marie får frågan om när Almi för första gången kom in i bilden för ImseVimse berättar hon att det var redan 1989, när hon gick en starta eget-kurs. Hur går den ekvation ihop, kanske du undrar, eftersom Almi fyller 30 år. Låt oss reda ut det:
I efterdyningarna av finanskrisen i början på 1990-talet ville staten ha en stark aktör som kunde bidra till företagens tillväxt och utveckling över hela landet. Efter ett riksdagsbeslut 1994 ombildades de länsvisa utvecklingsfonderna från stiftelser till aktiebolag. På så sätt föddes Almi.
Den där starta eget-kursen 1989 blev också starten på en lång relation till Almi i allmänhet och rådgivaren Magnus Larsson i synnerhet. Tillsammans med honom gjorde Marie en stor exportsatsning i Danmark och Tyskland i början av 1990-talet.
– Almi frågade mig vad jag behövde och jag sa att jag behövde praktisk hjälp och någon som följde med mig till Tyskland. Magnus, som kunde tyska och textilbranschen, var till stor hjälp. Vi åkte utomlands på mässor och skaffade kunder, det var guld värt.
Almi var även med och hjälpte till när ImseVimse skulle starta upp sin produktion i Lettlands huvudstad Riga.
– Det hade inte varit möjligt att göra det här själv, jag är så tacksam, säger Marie.
Hjälpen har gått åt båda håll, då Marie varit en flitig föreläsare på olika aktiviteter som Almi arrangerat.
– Det har varit jättekul att kunna hjälpa till. Det är viktigt att vi företagare delar med oss av våra erfarenheter, säger hon.
Ny vd när energin började sina
Några år efter Al Gore-hypen började försäljningen att plana ut och inte långt senare gick Marie in i den omtalade väggen.
– Jag kände att jag inte klarade av att ratta företaget själv längre. Vi behövde få in friskt blod, jag hade ingen energi. Då anställde jag min första vd. Det var så klart ovant, men det fanns inget alternativ. Dessutom var hon jättebra, säger Marie.
Från begynnelsens tygblöjor och badbyxor hade företaget utvecklats med ytterligare ett ben att stå på i form av bland annat intimprodukter för kvinnor, såsom dambindor och amningsinlägg i tyg. För att strukturera upp varumärket delades det upp i Imse, som riktade sig till kvinnor, och Vimse, som var för barnen.
Samtidigt som företaget fick ny vind i seglen började Marie mer och mer känna att hon gjort sitt i företaget.
– Jag närmade mig 60 och funderade på hur lång tid det tar att sälja ett bolag.
Men hur säljer man sin bebis?
År 2019, när bolaget nådde all time high med 32 miljoner i försäljning och de hade öppnat kontor med lager och försäljare i USA, anlitade Marie ett stort konsultföretag för att få hjälp med att sälja sitt livsverk.
– De inledde ett säljprojekt och letade i sina gömmor, men det visade sig att ImseVimse var för litet för deras kundkrets. För att ett företag skulle vara intressant måste det omsätta mer än 50 miljoner. Det var snopet, jag hade ju betalat dem för att de skulle sälja.
Så det landade i Maries eget knä att hitta sin köpare.
– Det tog ett tag, sedan dök det upp några spekulanter. Försäljningsprocessen visade sig vara en hel vetenskap. Jag upplevde att det inte fanns någon aktör som kunde hjälpa mindre företag att sälja, säger Marie.
– Eftersom jag nu vet hur svårt det är har jag hjälpt andra företagare som går i säljtankar, fortsätter hon.
År 2020 gick köpet igenom och nya ägare av ImseVimse blev Pivot, som är nischade på hållbara produkter för barn och kvinnor.
– Att sälja sitt bolag är en del av företagsresan, konstaterar hon.
Milstolpar för ImseVimse
Nedslag i historien-
1988Företaget startas hemma hos Marie Walleberg i Hemse.
-
1991Marie utses till Årets företagare på Gotland av Företagarna.
-
2000ImseVimses storsäljare badblöjan ser dagens ljus.
-
2017Marie vinner Exportpriset på Gotland, som numera delas ut av Almi genom projektet Beglobal.
-
2018Marie mottar utmärkelsen IWEC Business Award i Shanghai.
-
2020Marie säljer bolaget till Pivot.
ImseVimse fortsätter att bidra till en bättre värld
När Marie tittar tillbaka i backspegeln kan hon konstatera att när det gick som bäst fanns hennes produkter i 60 länder – från nordligaste Norrland till Påskön och Nya Zeeland i söder.
Hon har ofta fått frågan om hon känner sig jättestolt – en fråga som inte är helt enkel att svara på, menar Marie.
– Jättestolt, hur känns det? Det var ett jobb, och det var väldigt roligt. Jag har varit på galor och fått priser, sedan har jag gått till jobbet dagen efter.
Men så klart finns det en stor nypa stolthet i henne, även om den sitter långt inne. När Marie 2020 släppte boken ”Mod, hållbarhet och omtanke – berättelsen om företaget ImseVimse” gick ett ljus upp för henne.
– Först då började jag förstå vad jag åstadkommit, säger hon och fortsätter:
– Egentligen ville jag bara bota min dotters blöjeksem, men det utvecklades till att bli ett företag som verkar på en global marknad.