Kläppens vd: “Även jag är en skid-anläggningsnörd”

I över 40 år har Kläppen Ski Resort i Sälen funnits och är den största privat- och familjeägda skidanläggningen i Sverige. 

Numera drivs Kläppen av Gustav Eriksson, son till en av grundarna.

Gustav var pådrivande till satsningen på Kläppens gondol som blev verklighet 2016 bland annat med finansiering från Almi.

– Sedan gondolen har vi vuxit varje år, berättar Gustav.

Gustavs pappa Per Eriksson tvekade inte länge när han fick frågan om att starta upp Kläppen 1982. Per var då vd uppe i Stöten och hade dessförinnan varit plats- och driftchef i Lindvallen i sju år.

– Han älskade snö och skidanläggningar, berättar Gustav.

Per grundade Kläppen med två kompanjoner. Den ene var med ett år, den andra fram till början av 90-talet, när företaget upplevde sina tuffaste år. 

Flest besöker Kläppenberget under lovperioder.
Per Eriksson hoppade direkt på erbjudandet om att starta upp en skidanläggning i Kläppen 1982. “Det var ett hektiskt år för pappa. Han var vd i Stöten samtidigt, men hade en stor passion för utförsåkning och såg goda förutsättningar i berget som vi har”, berättar sonen Gustav Eriksson, som numera driver Kläppen. Pappa Per gick bort snart efter pensionen 2016.

Dåliga vintrar på 90-talet

1991-1992 var det dåliga vintrar och ingen kyla. Företaget höll på att gå i konkurs. 

– Men pappa kämpade på, som den entreprenör och visionär han var, berättar Gustav.

När kriget i Balkan pågick fick skidanläggningen agera flyktinganläggning sommartid och Kläppen kunde leva vidare.

Per pulsade gärna runt på berget i snöskor och såg tidigt till att skidanläggningen blev ett familjeprojekt. 

– Vi syskon var där väldigt mycket – så fort vi fick chansen. Jag har många barndomsminnen från värmestugor och liftar. Vi åkte ofta i backarna och hjälpte till med skiduthyrning, att städa, plocka ölglas i afterskin och jag började åka snowboard i slutet av 80-talet. Det blev min stora passion.

Om 20 år ser Gustav att nuvarande tillväxt fortsätter: “Vi har en extremt stor efterfrågan och säljer fullt många veckor om året. Om 20 år tror jag att verksamheten är dubbelt så stor som idag – inte bara i antalet boenden, utan också i nya skidsystem, backar, liftar och antal gäster.” Här är Gustav med barnen och frun Lena Eriksson, HR-chef på Kläppen Ski Resort.
Parallellt med vinterutbudet utvecklar Kläppen barmarksperioden och har bland annat ett samarbete med skidförbundet och erbjuder träningsanläggning. Kläppen Snowpark är utsedd till nationalarena för snowboard och freeski. Gustav byggde den första parken när han själv tillhörde den svenska eliten.

Byggde upp snowboardpark

Det ledde Gustav till snowboardgymnasiet i Malung, tävlingar på elitnivå och fick honom ännu mer involverad i skidanläggningen hemma i Sälen.

– Jag tyckte att vi skulle göra något åt vår snowpark. Jag byggde upp och drev den framgångsrikt. Den blev väldigt betydelsefull för oss och utsedd till Sveriges bästa.

Gustav kom successivt in mer i företaget. Efter en lyckosam snowpark blev han driftchef, anläggningschef och sedan 2016 är han vd. 

– Jag delar pappas passion för snö och även jag är en skidanläggningsnörd. Jag älskar när gäster och personal trivs bra. Om drivkraften förr var att få till det perfekta åket är det nu att få gäster och personal så pass nöjda att de vill komma tillbaka.

Kläppen har blivit duktiga på att spara snö för att öppna extra tidigt för säsongen. “Folk är extremt snösugna. Nästa år sparar vi ännu mer snö och kan öppna i mitten av september. Då är vi absolut först i Skandinavien vilket är unikt. Vi tycker om att vara innovativa och hitta på nya saker – om det kan skapa både glädje och tillväxt.”

Helt tokiga – tyckte folk

Gustav har varit noga med att ständigt utveckla Kläppen i nya produkter, aktiviteter och samtidigt trimma det som de redan har. 

– Att förbättra allt ligger i vårt grund-DNA. Men kärnan i det vi gör är fortsatt detsamma som 1982 – utförsåkning. Det har inte ändrats nämnvärt, men vi vill alltid vara bättre i det vi gör, utifrån våra kärnvärden – det familjära, personliga och äkta. 

Kontakt med Almi har de haft löpande under många år, men den intensifierades 2016 när Gustav och företaget fick idén om att satsa på en gondollift.

– Det var en jätteinvestering för oss. Då omsatte koncernen ungefär 85 miljoner kronor och vi skulle bygga liften, flytta liftar och skapa nya nedfarter för strax över 100 miljoner kronor. Folk tyckte att vi var helt tokiga. En gondollift på vårt berg! Det kanske man såg i Alperna eller på högre berg. Men jag var trygg – vi trodde och visste att det skulle bli jättebra.

Satsningen Gondol Sälen blev en fullträff. Ökad tillväxt för Kläppen och bekvämare skidliv för besökarna – med eluppvärmda säten och skyddande fönsterväggar.

FAKTA: HÅLLBARA UTMANINGAR I BRANSCHEN

För Kläppen och andra svenska skidanläggningar är tillgängligheten en viktig del och utmaning – även relaterat till hållbarhet. 

 

– Vi jobbar ständigt med att få ned klimatavtrycket på allt vi gör. 80 procent av alla gästers klimatavtryck handlar om resan till och från anläggningen. Det vi kan påverka på anläggningen är resterande 20 procent. Här vill vi få tillbaka järnvägen som fanns på 60-talet och vi har ett stort jobb igång, säger Gustav Eriksson, vd för Kläppen Ski Resort, och fortsätter:

 

– Vi effektiviserar och minskar vårt avtryck så mycket vi bara kan i annat också. Vi lever av vintern och måste göra det i samklang med miljön. Vi har ett svängigt klimat – det går upp och ned, med vintrar som blir väldigt olika. Här gäller det att göra rätt investeringar och vara duktiga på att producera mycket snö på kort tid, med så lite energiförbrukning som möjligt.

Gustav Eriksson, vd för Kläppen Ski Resort

Avgörande lån från Almi

Innan gondolen kände Gustav att de stod och stampade. Visst, de var stadiga med en försiktig tillväxt. Men – de behövde något mer. En gondol!

Kläppen gick in med eget kapital, lånade från banken och det sista hos Almi. 

– Det var ett önskemål från banken, för att riskminimera. Utan lånet från Almi hade det inte gått i lås. Den här satsningen har betytt så mycket och vi har ökat tack vare den. Gondolen är en riktig USP hos oss. Den gör skidåkningen mer lättillgänglig och ligger strategiskt rätt. Även en mormor och morfar kan slå följe med familjen upp till toppen för en lunch eller middag ihop. 

Lånet hos Almi ligger kvar och Gustav ser det som viktigt att behålla kontakten. 

– Inom ett par-tre år ska vi bygga ut ett nytt skidområde och behöver säkerligen hjälp av Almi igen. De har koll på vår verksamhet och jag informerar löpande om hur det går.

Almis rådgivare om Kläppen

“Det är ett väldigt fint familjeägt bolag som vi på Almi är stolta över att kunna stötta och ha en fortsatt relation med, även i framtida satsningar och för att möjliggöra ytterligare tillväxt. En rolig kund att jobba med och jag bedömer att de fattar välgrundade beslut utifrån hur plånboken och marknaden ser ut. 

 

Den här typen av verksamhet och anläggning är väldigt investeringstung och det är en direkt nödvändighet att du kan sprida behovet på flera aktörer. Du behöver ha en egen kassa, banken med dig och vi på Almi är också en naturlig aktör. Det handlar ofta om många miljoner vid investeringar. 

 

Tittar man på hållbarhet som är en väldigt viktig aspekt för oss på Almi så är Kläppen långt framme här och har det ständigt på agendan – både vad gäller miljömässig, social och inte minst ekonomisk hållbarhet.”

 

Jimmy Johansson, rådgivare hos Almi 

Jimmy Johansson, rådgivare hos Almi

Viktiga årtal i Kläppens historia

  • 1982
    Per Eriksson, då vd för Stöten, får frågan om att starta upp Kläppen. Han tvekar inte många minuter.
  • 2016
    Pers son Gustav Eriksson tar över som vd och vill genomföra företagets största satsning genom tiderna – en gondol och ombyggnation av liftar och nedfarter. De omsätter då cirka 85 miljoner och investeringen är drygt 100 miljoner. Kläppen går in med eget kapital, medan banken och Almi går in med finansiering.
  • 2025
    Satsningen på gondolen blev en lyckoträff. Företaget har vuxit sedan dess och omsätter idag 250 miljoner kronor med ett resultat på 25 miljoner. Kläppen planerar fortsatt expansion kommande år.

Populär semesterform

Det har gått bra sedan Gustav tog över driften och gondolen kom till. Tillväxten har ökat varje år och omsättningen mer än dubblats. De omsatte 240 miljoner kronor i augusti 2024 (brutet räkenskapsår), med ett resultat om cirka 25 miljoner.

Många har investerat i boenden kring Kläppen – hus som folk gärna hyr ut. 

– Vi får därmed ännu fler skidåkare. Om vi tillsatt 500-600 bäddar har vi lika fullt i alla boenden som när de inte fanns, beläggningen är max. Skidåkning är en väldigt populär semesterform. Du rör på dig, hinner umgås, är utomhus och får också stugmyset.

Hur mycket hinner du själv åka?

– Så mycket vi bara kan. Både nu i morse och igår morse var jag och min fru Lena (HR-chef på Kläppen Ski Resort, reds. anm.) först ut i backarna. Vi tog pudersvängarna. Även under helgerna är vi backarna med barnen. De gillar också snö, även om de inte är lika tävlingsinriktade som jag var som ung, säger Gustav.

Kläppen i siffror

  • 657 meter
    över havet är Kläppenbergets höjd.
  • 38 nedfarter
    finns, där den längsta är tre kilometer.
  • 21 liftar
    erbjuds, varav en gondollift.

Fakta: Kläppen Ski Resort AB

Grundades: 1982 av Per Eriksson, pappa till nuvarande vd Gustav Eriksson.

Ägare: Familjen Eriksson. Mamma Margareta, Gustav med syskonen Christin och Jonatan.

Säte: Sälen, Dalarna.

Är: Den största privat- och familjeägda skidanläggningen i Sverige. Kläppenberget erbjuder skidåkning i alla fyra väderstreck och du kan följa solen hela dagen medan skogen skyddar dig mot väder och vind.

Besökare: Cirka 90 000-100 000 skidåkare varje år. Barnfamiljer är den stora målgruppen.

Anställda: 57 året runt och nästan 300 anställda under vintern. Många jobbar helger och städar stugor.

Omsättning: 240 miljoner kronor i augusti 2024, brutet räkenskapsår, med ett  resultat på cirka 25 miljoner. 

Webb: klappen.se

Följ Kläppen på: Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok och Youtube