I över 40 år har Kläppen Ski Resort i Sälen funnits och är den största privat- och familjeägda skidanläggningen i Sverige.
Numera drivs Kläppen av Gustav Eriksson, son till en av grundarna.
Gustav var pådrivande till satsningen på Kläppens gondol som blev verklighet 2016 bland annat med finansiering från Almi.
– Sedan gondolen har vi vuxit varje år, berättar Gustav.
Gustavs pappa Per Eriksson tvekade inte länge när han fick frågan om att starta upp Kläppen 1982. Per var då vd uppe i Stöten och hade dessförinnan varit plats- och driftchef i Lindvallen i sju år.
– Han älskade snö och skidanläggningar, berättar Gustav.
Per grundade Kläppen med två kompanjoner. Den ene var med ett år, den andra fram till början av 90-talet, när företaget upplevde sina tuffaste år.
Dåliga vintrar på 90-talet
1991-1992 var det dåliga vintrar och ingen kyla. Företaget höll på att gå i konkurs.
– Men pappa kämpade på, som den entreprenör och visionär han var, berättar Gustav.
När kriget i Balkan pågick fick skidanläggningen agera flyktinganläggning sommartid och Kläppen kunde leva vidare.
Per pulsade gärna runt på berget i snöskor och såg tidigt till att skidanläggningen blev ett familjeprojekt.
– Vi syskon var där väldigt mycket – så fort vi fick chansen. Jag har många barndomsminnen från värmestugor och liftar. Vi åkte ofta i backarna och hjälpte till med skiduthyrning, att städa, plocka ölglas i afterskin och jag började åka snowboard i slutet av 80-talet. Det blev min stora passion.
Byggde upp snowboardpark
Det ledde Gustav till snowboardgymnasiet i Malung, tävlingar på elitnivå och fick honom ännu mer involverad i skidanläggningen hemma i Sälen.
– Jag tyckte att vi skulle göra något åt vår snowpark. Jag byggde upp och drev den framgångsrikt. Den blev väldigt betydelsefull för oss och utsedd till Sveriges bästa.
Gustav kom successivt in mer i företaget. Efter en lyckosam snowpark blev han driftchef, anläggningschef och sedan 2016 är han vd.
– Jag delar pappas passion för snö och även jag är en skidanläggningsnörd. Jag älskar när gäster och personal trivs bra. Om drivkraften förr var att få till det perfekta åket är det nu att få gäster och personal så pass nöjda att de vill komma tillbaka.
Helt tokiga – tyckte folk
Gustav har varit noga med att ständigt utveckla Kläppen i nya produkter, aktiviteter och samtidigt trimma det som de redan har.
– Att förbättra allt ligger i vårt grund-DNA. Men kärnan i det vi gör är fortsatt detsamma som 1982 – utförsåkning. Det har inte ändrats nämnvärt, men vi vill alltid vara bättre i det vi gör, utifrån våra kärnvärden – det familjära, personliga och äkta.
Kontakt med Almi har de haft löpande under många år, men den intensifierades 2016 när Gustav och företaget fick idén om att satsa på en gondollift.
– Det var en jätteinvestering för oss. Då omsatte koncernen ungefär 85 miljoner kronor och vi skulle bygga liften, flytta liftar och skapa nya nedfarter för strax över 100 miljoner kronor. Folk tyckte att vi var helt tokiga. En gondollift på vårt berg! Det kanske man såg i Alperna eller på högre berg. Men jag var trygg – vi trodde och visste att det skulle bli jättebra.
Avgörande lån från Almi
Innan gondolen kände Gustav att de stod och stampade. Visst, de var stadiga med en försiktig tillväxt. Men – de behövde något mer. En gondol!
Kläppen gick in med eget kapital, lånade från banken och det sista hos Almi.
– Det var ett önskemål från banken, för att riskminimera. Utan lånet från Almi hade det inte gått i lås. Den här satsningen har betytt så mycket och vi har ökat tack vare den. Gondolen är en riktig USP hos oss. Den gör skidåkningen mer lättillgänglig och ligger strategiskt rätt. Även en mormor och morfar kan slå följe med familjen upp till toppen för en lunch eller middag ihop.
Lånet hos Almi ligger kvar och Gustav ser det som viktigt att behålla kontakten.
– Inom ett par-tre år ska vi bygga ut ett nytt skidområde och behöver säkerligen hjälp av Almi igen. De har koll på vår verksamhet och jag informerar löpande om hur det går.
Viktiga årtal i Kläppens historia
Nedslag i historien-
1982Per Eriksson, då vd för Stöten, får frågan om att starta upp Kläppen. Han tvekar inte många minuter.
-
2016Pers son Gustav Eriksson tar över som vd och vill genomföra företagets största satsning genom tiderna – en gondol och ombyggnation av liftar och nedfarter. De omsätter då cirka 85 miljoner och investeringen är drygt 100 miljoner. Kläppen går in med eget kapital, medan banken och Almi går in med finansiering.
-
2025Satsningen på gondolen blev en lyckoträff. Företaget har vuxit sedan dess och omsätter idag 250 miljoner kronor med ett resultat på 25 miljoner. Kläppen planerar fortsatt expansion kommande år.
Populär semesterform
Det har gått bra sedan Gustav tog över driften och gondolen kom till. Tillväxten har ökat varje år och omsättningen mer än dubblats. De omsatte 240 miljoner kronor i augusti 2024 (brutet räkenskapsår), med ett resultat om cirka 25 miljoner.
Många har investerat i boenden kring Kläppen – hus som folk gärna hyr ut.
– Vi får därmed ännu fler skidåkare. Om vi tillsatt 500-600 bäddar har vi lika fullt i alla boenden som när de inte fanns, beläggningen är max. Skidåkning är en väldigt populär semesterform. Du rör på dig, hinner umgås, är utomhus och får också stugmyset.
Hur mycket hinner du själv åka?
– Så mycket vi bara kan. Både nu i morse och igår morse var jag och min fru Lena (HR-chef på Kläppen Ski Resort, reds. anm.) först ut i backarna. Vi tog pudersvängarna. Även under helgerna är vi backarna med barnen. De gillar också snö, även om de inte är lika tävlingsinriktade som jag var som ung, säger Gustav.
Kläppen i siffror
-
657 meteröver havet är Kläppenbergets höjd.
-
38 nedfarterfinns, där den längsta är tre kilometer.
-
21 liftarerbjuds, varav en gondollift.