Trikåby: “Samarbetet med Almi har varit avgörande”

Trikåby är en doldis för konsumenter, men ett stort och erkänt namn i textilbranschen. Trikåby utvecklar framtidens textilier tillsammans med sina kunder – bland annat material som inte ska kunna brinna utan skydda.

Almi har haft glädjen att vara med på Trikåbys snart 34-åriga bolagsresa.

Kicki och Håkan Arvidsson var bara 21 år när de bestämde sig för att starta Trikåby. Då, i början av 90-talet, var det tuffa tider för två nyutbildade ingenjörer – Kicki som textilingenjör och Håkan som byggnadsingenjör. 

Kicki förlorade jobbet hos textilföretaget Fix i Söderköping som gick i konkurs och Håkan fick också sluta på sitt jobb när den stora byggkrisen slog till.

– Unga och naiva fick vi för oss att starta eget företag. Hur svårt kunde det vara? säger Kicki och ler.

Håkan är Trikåbys vd och produktionsansvarig för stickeriet. Kicki är produktionschef. Deras absoluta drivkraft är utveckling. “Jag har alltid varit den av oss som velat köpa fler maskiner och testa nya saker. Blicka framåt. Kicki ser till att allt fungerar. Hon styr upp saker och ser om organisationen”, säger Håkan.

Krisen blev en vändpunkt

De köpte ut maskiner och garner från Fix konkurslager och började bygga upp en egen tillverkning och sålde tyger till tygbutiker i Skandinavien. 

Det var en ganska slingrig väg i starten av företaget. De upptäckte att man inte sålde så mycket på metervara. Att sälja till tygbutiker var inte så lukrativt.  

– Vi såg att det här är ingen framtid, säger de.

Det dröjde till 2008-2009 och den mest kämpiga tiden i företagets historia, innan de valde att byta inriktning.

– Vi hade hållit på i nästan 20 år då, var närmare 40 år och frågade oss själva om vi skulle hålla på med det här eller göra något annat. Vi tog in en företagskonsult som ställde alla jobbiga frågor och hjälpte oss att fundera över vad vi egentligen la vår tid på, vad vi tjänade pengar på, vad vi tyckte var roligt att göra och hellre ville lägga vår tid på. Det var nyttigt för oss, säger Kicki.

Viktiga årtal i Trikåbys resa

  • 1991
    Kicki och Håkan Arvidsson bestämmer sig för att satsa på sitt företag Trikåby där de vill sälja tyger.
  • 2000 -talet
    Samarbetet med Almi inleds och Almi stöttar med både affärsutveckling och finansiering. Almi ger rådgivning när Trikåby vill satsa på att utveckla nya textilier.
  • 2025
    Trikåby uppskattar Almis rådgivning och bollplank under åren. Kickis och Håkans beslut om att välja en ny inriktning för bolaget visar sig vara ett genidrag. Sedan dess växer Trikåby i omsättning och antal anställda varje år.

Ökat varje år sedan dess

De gick också en utbildning i styrelsearbete och fick kontakt med Almi. Trikåby kom fram till att de skulle hålla på med tekniska, lite svårare, material.

– Under 2009 förlorade vi även 50 procent av vår omsättning när två kunder stoppade sin produktion hos oss på grund av finanskrisen. Då hade vi tid och tillräcklig kassa att sitta lugnt i båten och fatta beslut om en stor förändring och utveckling. Det hade vi kanske inte gjort om inte Almi också stöttat oss. Sedan dess har vi ökat varje år i både omsättning och antal anställda, säger Håkan. 

Den stora förändring som Trikåby gjorde var att satsa på att utveckla material med teknisk höjd. 

– Då ökade vår produktion. Vi utökade vår maskinpark, vilket vi också gjort successivt under hela tiden och fick även nya typer av kunder. Vi började tillverka arbetskläder med speciell funktion istället för kortlivade modeplagg. 

FAKTA: Finanskrisen 2007-2010

När den globala finanskrisen slog till upplevde Trikåby och många andra företag, både i Sverige och i världen, en enorm dipp. Finanskrisen hade sitt ursprung i den amerikanska ränte- och bostadsmarknaden. Paniken spred sig på världens finansmarknader i september 2008 när den amerikanska investmentbanken Lehman Brothers gick i konkurs. Det fick konsekvenser för det finansiella systemet i Sverige och i världen.

Ordmoln på engelska rörande finanskris.

Nära samarbeten med kunderna

Istället för att ta fram en egen kollektion och sälja utgick de från kundernas behov. De utvecklade och tillverkade kollektioner tillsammans med kunderna.

– Det blev ett annat sätt att arbeta, som vi sedan fortsatt med, säger Håkan.

Att de även har varit nyfikna och velat innovera bland textilier är också en framgångsfaktor. Idag sitter de med sina största kunder såsom Tranemo – experter inom flamskyddskläder – och tar fram nya material tillsammans med deras utvecklingsavdelningar.

– Vi har kunskap på olika sätt om vad material klarar av. Det är ett otroligt givande sätt att få jobba, att vara med från början. Det blir en lagkänsla som man annars inte har. Man undviker så många misstag när vi inte utvecklar saker på olika håll, utan hjälps åt. 

Ett strategiskt viktigt drag för Trikåby var när de valde att bygga sin egen fastighet 2006, nära E4: “Med tanke på vår omsättning då, var det ett stort kliv och en stor investering för oss, men det underlättade något oerhört. Det visade sig vara helt rätt”, säger Håkan.
Hållbarhet har aldrig varit ett separat område för Trikåby, utan något naturligt som de haft som intresse. “Vi kan aldrig vara billigast, men vi kan göra bäst saker. Därför har vi alltid satsat på certifieringar, velat fatta sunda beslut och gör kloka materialval, men inte definierat det som just hållbarhet. När Almi var här och vi svarade på frågor om hållbarhet fick vi ändå bland de bästa resultaten”, säger Kicki.

Vågade säga upp kunder

Att Trikåby håller en låg profil som företag samtidigt som deras kunder är desto mer kända är ett medvetet val.

– Vi har valt att enbart vara underleverantör. Vi tror att det är bäst för oss. Annars konkurrerar vi med våra kunder. Vi har även tackat nej till kundernas konkurrenter och det gör att vi kan vara mer involverade i kundens affär och i deras tillväxt, säger Kicki.

De ser att det var avgörande när de själva fattade beslut om vilka de vill jobba med – företag med bäst teknisk höjd.

– Det ledde till att vi sa upp många kunder vilket också var läskigt. Men vi vågade – bland annat för att Almi kom in med visst stöd för att komma framåt i utvecklingsarbetet, berättar Håkan. 

Trikåby är bland de som köper flest tekniska garner i norra Europa. De har kontakt med de största garnleverantörerna i världen. “Vi har alla möjligheter när Håkan får en idé. Han står för utvecklingen. Våra leverantörer lyssnar på vad vi vill göra och i gengäld hjälper vi dem när de kommer med något nytt. Håkan kan testa det direkt i det egna stickeriet. Våra kunder får därmed också det senaste”, säger Kicki.
Kicki och Håkan Arvidsson var 21 år när de startade Trikåby. “Vi fick treva oss fram och lära oss att driva företag längs vägen”, säger Kicki. Idag är de 55 år och trevandet har gett fina resultat. Foto: Henrik Lenngren

Uppskattar Almis stöttning

Trikåby behöver certifiera material hos olika institut vilket kan vara en kostsam process. Dessutom lyckas inte alla satsningar på nya material, speciellt inte i början.

– Där var Almis stöd avgörande. Vi hade annars inte vågat fatta beslut om ändrad riktning, säger Håkan och får medhåll av Kicki:

– Peter (Björling) och andra rådgivare hos Almi har varit otroligt viktiga som bollplank och samtalspartners för oss. Att ha någon utifrån att bolla med är så viktigt. Du kan annars bli hemmablind och fartblind.

– Ja, de håller på med sådana här frågor varje dag och om de tror på våra idéer – då får vi en boost. De trodde på oss och det gav extra energi. Ett avgörande samarbete, säger Håkan.

De har också uppskattat att få deadlines från en extern part.

– När vi haft väldigt mycket att göra och det är svårt att ta sig tid att satsa på ett utvecklingsprojekt har det varit positivt att Almi drivit oss framåt, säger Kicki.

Almis rådgivare om Trikåbys resa:

“Vi har haft kontakt i över 20 år från och till. Det är en fröjd att jobba med det här paret. De drivs extremt mycket av hållbarhet och sunda värderingar. De har hela tiden utvecklat hållbara textilier med teknisk funktion, haft koll på sin värdekedja och har höga krav på rätt arbetsvillkor. 

 

Som företag håller de en låg profil, men de jobbar med riktigt stora varumärken inom sport och fritid bland annat. De är en leverantör som gjort sig oumbärlig hos kunderna genom kreativitet och flexibilitet, och med en stor produktionskapacitet. 

 

En otroligt dynamisk organisation och ett av regionens häftigaste företag med hållbarhet som ledstjärna.”

 

Peter Björling, rådgivare hos Almi 

Peter Björling, rådgivare hos Almi

Tacksamma över nya affärssystemet

Delvis med Almis stöd har de funnit ett affärssystem som de vidareutvecklat sedan 2020. 

– Vi har kunnat anpassa det till vår verksamhet och kan nu hantera otroligt mycket mer med den personal som vi har. Vi har effektiviserat och digitaliserat många rutiner vilket var helt nödvändigt, berättar de och fortsätter: 

– Vi har hundratusentals plagg i pågående process men i olika stadier och det är viktigt att vi vet var alla ingående material och tillbehör befinner sig. Vi kan nu bättre följa processerna på ett överskådligt sätt och få en tydligare spårbarhet. Skyddskläder som vi tillverkar har en massa certifieringar och en mängd etiketter. Det är en otrolig logistik som vi nu hanterar så mycket smidigare. 

Trikåby i siffror

  • 2
    personer var Trikåby när de startade företaget 1991 – grundarna Kicki och Håkan Arvidsson.
  • 11
    anställda är Trikåby i Åby utanför Norrköping 2025.
  • 150
    personer sysselsätter Trikåby i Baltikum, vid fem-sex fabriker.

Nya äventyr 2025

Även om de har nått stora ekonomiska framgångar – de omsätter cirka 140 miljoner med ett resultat på drygt 20 miljoner – ligger de inte på latsidan.

Under 2025 expanderar de till ett nytt segment och en annan kundgrupp. Exakt vad det handlar om kan de ännu inte gå in på, men de är kvar inom textilbranschen.

Deras maskinpark utvecklas också. Det tillkommer några maskiner varje år och idag har de över 70. Det kräver mer och mer plats.

– När vi byggde nytt 2006, tyckte vi att det var stort. Nu har vi byggt ett lika stort skepp till. Och i vår drar nästa byggprojekt igång för att nästa höst ha dubblat vår verksamhet till ytan, berättar Kicki.

Förutom sin egen fabrik har de täta samarbeten med fem-sex syfabriker i Baltikum för sömnad av olika artiklar, där de lägger längre prognoser med syfabrikerna. Några av fabrikerna har bara Trikåby som kund.

Har ni er bästa tid just nu?

– Ja, men det har vi tyckt i ganska många år nu. Pandemi, krig och andra stora kriser påverkar såklart även oss, men vi har kommit igenom dem på ett bra sätt. När man väl har löst kriserna ser vi vilken fantastisk personal, nätverk och samarbeten vi har, säger Kicki.

Hur har det varit att driva företag ihop under alla år?

– Vi vet ju inget annat. Ofta har vi tyckt att det bara varit en stor fördel. Dels har vi olika egenskaper och kompletterar varandra bra. Dels är det en trygghet. Vi säger ofta när vi reser på mässor och jobbresor, att det är väldigt trevligt att vi får åka tillsammans, säger Kicki och Håkan håller med:

– Vi har förståelse för alla olika delar i att driva företag. Vi kan glädjas ihop och även dela problem och svåra beslut. Vi har båda full inblick i hur läget är just nu.

Fakta: Trikåby AB

Grundades: 1991 av Kicki och Håkan Arvidsson som äger bolaget tillsammans.

Säte: Åby i Norrköpings kommun. Ligger mellan E4 och riksväg 55.

Gör: Tillverkar kläder för personskydd och funktion, sitsar, selar och andra specialartiklar. Produktionen består av trikåtyger för kläder, sport och teknisk textil. Via samarbetspartners i Baltikum tar de hand om sömnad av olika artiklar. 

Kunder: Bland andra Tranemo Workwear och Stadium.

Anställda: 11 personer i Sverige och de sysselsätter 150 i fem-sex fabriker i Baltikum.

Omsättning: Cirka 140 miljoner kronor 2024 (brutet räkenskapsår i juni) med ett resultat på cirka 20 miljoner.

Webb: trikaby.se