Vill du ta ditt företag till en ny nivå – sök en affärsutvecklingscheck!

Affärsutvecklingscheckar är ett stöd till små och medelstora företag som vill ta in extern kompetens för att utveckla företaget. Syftet med stödet är att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag och därmed främja en hållbar regional utveckling.

Affärsutvecklingscheckarna finns inom tre prioriterade områden:

  • Grön omställning 

    – för företag som vill genomföra en hållbar tillväxt.
  • Digitalisering

     – för företag som vill använda digital teknik för att skapa nya värden i företaget. 
  • Internationalisering
    – för företag som vill nå ut på nya internationella marknader.

Vem kan ansöka?

Region Halland prioriterar mellan de ansökningar som uppfyller förutsättningarna för stöd och ger företräde till de ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar för att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag.

Följande företag kan ansöka:

  1. Företag med max 249 anställda (inkl. koncerntillhörighet) och en årsomsättning på max 50 miljoner euro eller en balansomslutning på max 43 miljoner euro.

  2. Minst 3 miljoner kronor i omsättning.

  3. Företaget har en god ekonomi och resurser att fullfölja satsningen.

Stödet får endast lämnas för verksamhet som bedöms kunna uppnå lönsamhet och en varaktig sysselsättning för de anställda.

Stöd får inte lämnas för kostnader som avser företagets normala drift eller till ett företag som har skulder för svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten eller som är i likvidation eller försatt i konkurs.

Företag inom primärproduktion kan inte ansöka om affärsutvecklingscheck

För och till vad kan du söka?

Affärsutvecklingscheckarna finns inom tre prioriterade områden: grön omställning, internationalisering och digitalisering.

Grön omställning – för företag som vill genomföra en hållbar tillväxt

Grön omställning inom näringslivet är en förutsättning för hållbar tillväxt och en väg till utveckling i företag som innebär minskad miljö- och klimatpåverkan. Affärsutvecklingscheckar för grön omställning syftar till att stödja företag i sitt gröna omställningsarbete. 

Förslag på områden som checken för grön omställning kan användas inom: 

Hållbarhetsrapportering

  • Kartläggning av nuläge och plan för att möta lagstiftning och andra krav. (gäller inte för de företag som direkt omfattas av lagstiftningen).
  • System för uppföljning och rapportering.
  • Mäta klimatpåverkan av den egna tillverkningen inkl. tillverkning och leveranskedjor.
  • Kartlägga verksamhetens miljöpåverkan och identifiera vilka de viktigaste områdena är för att minska företagets miljöpåverkan. 

Cirkulära affärsmodeller 

  • Kartlägga potentialen för/ta fram en strategi för en cirkulär affärsmodell inklusive industriell symbios eller giftfria och resurseffektiva resursflöden.
  • Utveckla en produkt eller tjänst med en cirkulär affärsmodell inklusive industriell symbios eller giftfria och resurseffektiva resursflöden. 
  • Undersöka om spillmaterialet i produktionen kan utvecklas till nya och hållbara produkter.
  • Undersöka möjlighet till återbruk/återvinning av komponenter i produktionen.
  • Kartlägga möjligheter att byta ut skadligt ämne mot miljövänligare ämne i produktionen.

Energiomställning och energieffektivisering 

  • Undersöka möjlighet till återbruk/återvinning av komponenter i produktionen.
  • Utsläppsminskning genom energiomställning och energieffektivisering.
  • Identifiera möjligheter till energieffektivisering inom affärsverksamhet och produktionssystem.
  • Utveckling av hållbara och resurseffektiva produkter och tekniklösningar.
  • Utveckling och främjande av användning av förnybar energi.

Minska utsläpp från transporter och utveckla smart mobilitet 

  • Kartlägga företagets transporter och föreslå logistikförbättringar som minskar klimatpåverkan.
  • Identifiera möjligheter till och planera införandet av koldioxidsnålare val av transporter och transportplanering.

Bevara biologisk mångfald och ekosystemtjänste

  • Kartlägga/utveckla lösningar för hur biologisk mångfald och ekosystemtjänster kan bevaras och göra en plan för klimatanpassning som bidrar till ett resilient samhälle. Det kan till exempel vara grön infrastruktur, vattenförvaltning eller hållbar stadsplanering. 
  • Kartlägga ett företags, en produkts eller en tjänsts påverkan på biologisk mångfald och ekosystemtjänster samt göra en plan för återställande eller restaurering alternativt hur kompensation kan göras. 

 

Checken kan inte användas till:

  • Löpande affärsutveckling.
  • Materialinköp.
  • Löpande applikation- och webbutveckling.
  • Licenskostnader.
  • Produktion av innehåll - till exempel text, bilder och film.
  • Utbildningar.
  • Resor.
  • Marknadsföring mot slutkund.

 

Internationalisering – för företag som vill nå ut på nya internationella marknader

Syftet med insatsen är att genomföra förberedande arbete kring internationalisering (Export och/eller import).  

Exempel på godkända aktiviteter/kostnader:

  • Skriva en strategi för internationalisering.
  • Göra marknadsundersökningar.
  • Söka leverantörer i utlandet.
  • Utreda frågor om försäkringar, avtal och lagstiftning kopplat till marknadsetablering.
  • Utreda patent och IPR kopplat till internationaliseringen.
  • Utreda om det behövs produktionsanpassning eller marknadsanpassning av till exempel design, CE märkning eller produktsäkerhet.

o   Säkerställa hållbara leverantörskedjor

o   Utreda klimatpåverkan från ny exportsatsning

  • Resekostnader (kan utgöra max 20% av den totala kostnaden).
  • Mässkostnader (kan vara max 20% av den totala kostnaden).

Checkarna kan inte användas till:

  • Arbetsinsatser av företagets egna personal
  • Löpande affärsutveckling
  • Materialinköp
  • Patentansökningar
  • Etableringskostnader
  • Delegationsresor eller liknande studieresor i grupp
  • Marknadsföring genom annonsering, PR och tryckning
  • Utbildningskostnader
  • Traktamenten, måltider och egen bilersättning

 

Digitalisering – för företag som vill använda digital teknik för att skapa nya värden i företaget

Syftet med checkarna är att uppnå ökad konkurrenskraft och förnyelse i små företag i Sverige genom digitalisering, t.ex. genom att förändra företagens verksamhet, process eller organisation.

Med digitalisering menar vi: Att genom användande av digital teknik skapa nya värden i företaget. Det räcker inte att enbart omvandla något till digitalt format.

Exempel på projekt som checken kan användas till:

  • Ta fram en digital strategi för AI, Cybersäkerhet och Digital transformation 
  • Implementera och anpassa lösningar inom AI, Cybersäkerhet och Digital transformation
  • Identifiera, förbättra och effektivisera digitala processer och system
  • Utveckla nya digitala tjänster från befintliga varor och tjänster och existerande datamängder
  • Juridiska villkor kring digitala tjänster och produkter
  • Automatisering av interna processer 
  • Automatisering av mjuk- och hårdvara i produktionsprocessen (ex robotisering och produktionsuppföljning)

Checken kan inte användas till:

  • Köp av befintliga lösningar, programvaror eller licenskostnader
  • Löpande affärsutveckling
  • Materialinköp
  • Löpande applikation- och webbutveckling
  • Utveckla nya digitala produkter om företagets affärsidé är att ta fram
  • Digitala produkter
  • Licenskostnader
  • Produktion av innehåll - till exempel text, bilder och film 
  • Utbildningar
  • Resor
  • Anpassning för att uppfylla GDPR eller annan lagstiftning
  • Marknadsföring mot slutkund

Hur mycket kan jag söka?

Affärsutvecklingschecken betalar hälften av dina kostnader. Du kan söka mellan 100 000 till 250 000 kronor. Resten (minst 50%) bidrar ditt företag med i form av pengar.

Checkarna kan användas för att ta in extern kompetens i företaget på följande två sätt:

  • Köp av tjänser
  • Projektanställning
  • Resor (gäller enbart internationaliseringsinsatser och max 20% av den totala kostnaden)

 

Hur ansöker jag?

Intresseanmälan görs via Almi som tar ett första behovssamtal och guidar företaget genom ansökningsprocessen. Skicka in formuläret nedan för att bli kontaktad av en rådgivare från Almi för dialog kring processen. 

Ansökan görs i näsa steg via Tillväxtverkets hemsida, ”Min ansökan” där du beskriver den satsning du avser att göra. 

Därefter bjuds företaget in till en urvalsprocess för att berätta om sin satsning inför en bedömningsgrupp och svara på frågor. Gruppens sammansättning ser olika ut beroende på vilken inriktning på affärsutvecklingscheck som sökts. Snarast därefter fattas beslut som meddelas företaget. Därefter kan satsningen påbörjas.

Utlysningen är öppen och beslutsmöten sker löpande under perioden under förutsättning att stödet inte tagit slut.

Intresseanmälan – jag vill bli kontaktad för att veta mer om checkar!

Jag står inför en satsning och vill veta mer om medfinansiering från Almi.

Att tänka på

  • Du måste ansöka och ett beslut om stöd måste fattas innan du kan påbörja satsningen. Stöd ges inte till kostnader som uppkommit innan dess.
  • Ansökan om att få ut beviljat stöd görs i efterhand när du har genomfört och betalat satsningen du fått stöd till. Hur lång tid du har på dig att genomföra satsningen framgår av beslutet, men är normalt mellan 6-9 månader, men kan i viss omfattning förlängas om godtagbara skäl finns. Detta stöd kan maximalt förlängas till 2025-12-15. 
  • När man ska begära ut beviljat stöd ska man skicka in fakturakopior och betalningsbevis, tillsammans med en slutrapport som beskriver genomförandet samt utfallet av satsningen. 

Pitch av din ansökan

För Affärsutvecklingscheckar, Utvecklingscheckar samt Forskning- och utvecklingscheckar görs så kallade bedömningsmöten där ansökande företag får presentera den insats de söker pengar för. Här samverkar Almi med Region Halland samt EMC, TEK Kompetens, High Five & Västsvenska handelskammaren.     

Efter inskickad ansökan blir du kontaktad av oss för att boka in ett bedömningsmöte. Därefter delas din ansökan med ovanstående aktörer i bedömningsgruppen.

Utvecklingscheckarna är ett regionalt företagsstöd som finansieras av Region Halland