Ulf Eriksson, vd och projektledare på EysCon AB.

EysCon: "Försöker göra små saker"

Affärsutveckling
Bilden visar logotypen för Region Norrbotten. Logotypen består av en stiliserad grafisk design med berg, vågor och en sol i färgerna mörkblå och orange. Detta symboliserar Norrbottens natur med fjäll, vatten och midnattssolen. Bredvid symbolen står texten "REGION NORRBOTTEN" i mörkblå versaler, vilket representerar den offentliga organisationen som ansvarar för sjukvård, kollektivtrafik och regional utveckling i Norrbottens län.
Bilden visar logotypen för Region Västerbotten, en svensk region som ansvarar för hälso- och sjukvård, regional utveckling, kultur och kollektivtrafik i Västerbotten. Logotypen har en blå färgskala och inkluderar ett stiliserat mönster med vågformer, vilket kan symbolisera regionens landskap, vatten och rörelse. Texten "region västerbotten" är skriven i en modern och tydlig font, vilket speglar regionens arbete för utveckling och tillväxt.
Bilden visar Europeiska unionens flagga, som består av en blå bakgrund med en cirkel av tolv gula stjärnor. Bredvid flaggan finns texten "Medfinansieras av Europeiska unionen" i blå färg. Detta indikerar att ett projekt, program eller initiativ har fått ekonomiskt stöd från EU.

EysCon

  1. BEHOV

    EysCon upplevde en stigande utvecklingskurva och behövde utveckla sina rekryteringsstrategier.

  2. LÖSNING

    De tog del av Almis utvecklingsprogram "Attraktiv arbetsgivare".

  3. RESULTAT

    EysCon har fått hjälp att sätta upp en struktur för en växande och flexibel organisation samt tagit del av andra företags erfarenheter.

Bodenföretaget går i bräschen: ”Försöker göra små saker”

Ulf Eriksson är vd och projektledare för det framgångsrika Bodenföretaget EysCon. Men nyfikenheten på företagets utveckling fick honom att gå Almis utvecklingsprogram attraktiv arbetsgivare.
– Otroligt inspirerande föreläsare, säger Ulf Eriksson.

Boden är under tillväxt. I byggnaden på Fabriksgatan 6 blandas entreprenörerna med byggarbetarna. Här finns bland andra EysCon AB, som har en stigande utvecklingskurva och strax efter vårt besök gick från elva till tolv anställda. Omsättningen ökade från 15,2 miljoner kronor 2023 till 27,8 2024.
Men ägarna sitter inte lugna i båten utan vill fortsätta utveckla verksamheten och det är en självklarhet att ta med sina anställda på resan.
Ulf Eriksson är vd på företaget och en av tre delägare tillsammans med Daniel Sundbom och Peder Larsson. Vd:n kom i kontakt med Almis utvecklingsprogram attraktiv arbetsgivare och hoppade på tåget med tre fysiska träffar.
– Upplägget har varit superbra med tre olika delar – och otroligt inspirerande föreläsare, säger Ulf Eriksson.

Hur jobbar ni med att vara en attraktiv arbetsgivare?

– Inga konstigheter egentligen. Vi försöker göra små saker, som är återkommande.

Som exempelvis?

– Vi kör en utökad frukost sista fredagen i månaden på jobbet. Vi är bara tolv anställda och har en flexibilitet där.
– Vi har haft surströmmingspremiär och det är fortfarande kvar några burkar.

”Just nu kan vi anställa rätt personer utan att ha ett färdigt uppdrag och det är dit vi har siktat.”

Ulf Eriksson, vd och projektledare på EysCon AB.
Almi erbjuder ”Attraktiv arbetsgivare” genom projekt ”Hållbar tillväxt”.

[VIDEO]


Kan du inte se videon?

Då behöver du ändra din cookie-inställning på almi.se, och aktivera att du godkänner "Marknadsföring".

Du hittar Cookie-inställningarna i ditt nedre vänstra hörn vid denna symbol:

Hur tänker ni kring rekrytering?

– Den är otroligt viktig. Vi är så pass små att vi försöker hitta medarbetare, som är hyfsat trygga med att vi får in uppdrag. Just nu kan vi anställa rätt personer utan att ha ett färdigt uppdrag och det är dit vi har siktat. Vi är ganska nischade i vår bransch med projekt- och byggledning.

Vilken grund vill ni ha på sökande?

– Ett tekniskt intresse. Den sociala kompetensen är också viktig. Sen är det ytterst värdefullt om vi får in folk med ett eget kontaktnät. Vårt fokus ligger både på järnväg-, väg- och byggsidan.

Vad tar du med dig från Almis utvecklingsprogram?

– Det var riktigt roligt att se hur andra branscher tänker. Vi i konsultbranschen har det lite lättare att tillföra mervärden än i exempelvis en verkstadsindustri när det blir många anställda. I många diskussioner satt vi på facit och kunde dela med oss.

 

Fakta Ulf Eriksson

Ålder: 57 år.
Yrke: Vd, projektledare EysCon AB.
Bor: Boden.
Familj: Frun Anki 58 år, sönerna Jesper 33 år och Martin 25 år.
Aktuell: Gått Almis utvecklingsprogram i tre delar – attraktiv arbetsgivare.

Projektets insatser genomförs i samarbete med EU, Region Norrbotten och Region Västerbotten.

Attraktiv arbetsgivare

Vad ger programmet dig?

  • Förståelse för rekryteringsutmaningar
  • Förutsättningar för en rekrytering
  • Nya perspektiv på personalutveckling
  • Förmåga att formulera ditt arbetsgivarerbjudande
  • Kunskapsdelning och tips från andra företagare

Tre teman

  1. Vad erbjuder vi och för vem?
  2. Attrahera och rekrytera
  3. Utveckla och behålla