
Almi lyfter inspirerande ledare - möt Suzanne Karlsson
För Suzanne Karlsson är företagande mer än bara affärer – det handlar om utveckling och människor. Som medgrundare och VD för Örebrobaserade QLNR driver hon inte bara ett framgångsrikt städföretag, utan också en vision om att förändra en hel bransch. Med en stark tro på rättvisa arbetsvillkor och yrkesstolthet har hon tillsammans med sin partner byggt ett bolag som vuxit snabbt. I en intervju med Suzanne får du höra om drivkraften bakom hennes ledarskap, arbetet med Almi, vikten av att våga ta plats och hur hon vill inspirera fler kvinnor att satsa på sina entreprenörsdrömmar.
Kan du berätta om QLNR och vad ni gör?
- Städtjänst QLNR AB grundades av mig och Mido Osman sommaren 2022. Vi är ett städbolag som driver en mission att förändra branschen och höja statusen för yrket. Vi är ett värdegrundsbaserat bolag i städbranschen helt enkelt. Vi gör alla typer av städ hemstäd, företagsstäd, flyttstäd, byggstäd och trappstäd.
Vad gör er unika i branschen och hur har ni lyckats sticka ut?
- Vi är inte som alla andra i branschen. Många har negativa tankar om städbranschen och tyvärr stämmer de ofta. Det är en bransch där många far illa. Väldigt ofta utför man uppdrag på så kort tid som möjligt, till en så liten peng som möjligt. Men vi på QLNR är på riktigt ett värdegrundsbaserat bolag. Jag tror inte det är många i våran bransch som brinner för värdegrund som vi gör, men också samtidigt lever upp till den. Vi gör skillnad. Vi står upp för oss och vi är stolta för det vi gör. Vi tar betalt. Vi ger våra anställda heltidstjänster, vilket inte är vanligt i våran bransch. Vi ger dem rätt förutsättningar för att utföra sitt jobb. Våra anställda är våra reklampelare, de är dom som är QLNR.
- Bokstäverna i QLNR är också i våran värdegrund. Q står för quality, L för loyalty, N för necessity och R för responsibility. Värdeorden innefattar allt, hur vi är och hur vi agerar. Exempelvis är quality jätteviktigt för oss. Stadsmässigt vill vi hålla en hög kvalitet, det är superviktigt. Speciellt i våran bransch där företag ofta är jättebra i början, men sen dippar. Men vi vill hålla en jämn kvalitet hela tiden. För att göra det måste vi ge våra anställda rätt förutsättningar, vi städar exempelvis med marknadens bästa moppar. De är dyra som tusan, men de är jättebra. Vi städar med ultrarent vatten och vi städar med schysst och bra material. Det gäller även för personalens kläder, där vi har prioriterat hög kvalitet. Dessutom har alla anställda stripade och bra bilar. Det är viktigt att inte bara städningen har hög kvalité, utan att även vi som varumärke känns proffsiga. Jag vill att personalen ska vara glada och nöjda när de går hem för dagen, att de ska känna att de har lyckats göra ett bra jobb. Vi har ett otroligt viktigt jobb, men det är också nödvändigt att vi gör skillnad i den här branschen, att vi står upp för den, förändrar den och utmanar den.
Vår försiktighet är vår svaghet och styrka
Suzanne Karlsson, VD och delägare QLNR
Kan du berätta lite om dig själv och din roll i företaget?
- Jag är delägare och äger 50% av bolaget tillsammans med Mido. Jag är VD och ansvarar för försäljning, övergripande personalansvar och är företagets värdegrundsambassadör. QLNR är det tredje bolaget som jag är verksam i. Tidigare har jag varit i städbranschen, där jag var med och startade ett städbolag i Örebro 2013. Men jag har även sysslat med försäljning och att bygga team där folk mår bra och drar åt samma håll. Jag har alltid varit bra på sådana saker som jag brinner för och som jag själv tror på.
- Min resa med QLNR startade tack vare att en kille ringde mig sommaren 2021 och sa “Tjenare jag heter mig Mido Osman. Jag har fått ditt namn och nummer av en gemensam bekant. Jag ska starta ett städbolag. Man ska tydligen inte göra det utan att ha träffat dig. Vill du ses?”. Jag svarade genast ja, och vi sågs på en frukost och fann varandra där på den där frukosten. Vi hade samma värderingar och tankar kring branschen, vad som inte funkar och vad vi kan göra annorlunda.
- Trots att vi fann varandra, så rann det ut i sanden. Men sommaren 2022 drog vi på riktigt igång, med en anställd, lite små kunder och med en liten lokal i Kumla. Vi flyttade in till Örebro november 2022 och idag är vi 50 anställda och är på en jättehäftig tillväxtresa.
Vad driver dig i ditt ledarskap och hur vill du inspirera andra?
- Jag drivs verkligen av att se andra utvecklas, att se andra våga ta det där klivet. Vi har haft många hos oss på QLNR som har gjort häftiga resor. Vissa har kommit in och inte kunnat språket, men vi har trott på dem. Efter bara ett halvår har de lärt sig svenska.
- Men det kan också handla om att man varit anställd som städare och varit jäkligt bra på det. För att sen ta klivet som driftansvarig eller teamledare. Den resan är jättehäftig. Men man behöver inte göra en karriär, man kan utvecklas i att bli bättre på det man redan gör. Jag brinner verkligen för att se människor utvecklas och trivas, men det är också viktigt för mig att man gör saker tillsammans. Bara för att jag är VD och äger QLNR så betyder inte det att jag är ett proffs på allt. Utan snarare tvärtom, alla gör ett väldigt bra jobb och vi gör det tillsammans. Man ska nyttja människor där de är som bäst.
Vilka utmaningar och möjligheter har du mött som företagande?
- Kommer inte på någon specifik motgång som jag haft personligen, men en utmaning som jag ser är att vi tjejer är lite för dåliga på att ta för oss. Vi kan vara är så försiktiga, i alla fall jag. Exempelvis det här med tjejer och att våga starta bolag, där är vi mycket mer försiktiga tror jag. Jag märker det mellan mig och Mido, han är mer gasen och jag är mer bromsen. Jag är lite mer försiktig. Vi tjejer borde våga lite mer, våga tro på oss själva och vad vi kan. Vi kan så mycket mer än vad vi tror. Samtidigt tror jag att kvinnors företagande blir mer hållbart eftersom vi är lite mer försiktiga. Man tänker igenom saker ett par gånger innan man drar igång. Vår försiktighet är vår svaghet och styrka. Jag vill dock verkligen uppmana kvinnor att våga följa sina drömmar, våga satsa på det man tycker är roligt och det som man är bra på.


Vilka råd skulle du ge till företagande kvinnor?
- Att våga, men också att be om hjälp. När jag sålde min andel av det förra städbolaget var jag samtidigt med i ett stort nätverk med kvinnor. I det skulle jag hålla ett tal kring min resa, och tänkte hur har jag gjort? Jag kom fram till att jag inte har gjort resan själv, utan att jag har omringats av sjukt många duktiga kvinnor. Så mitt tips är att våga omge sig med personer som är bättre på saker än vad du är. Jag är ju bra på vissa saker, men inte lika bra på andra saker. Men våga ha starka personer runt omkring dig som är bra på det de gör. Sen slår man ihop sina påsar och hjälps åt.
Ni har arbetat med oss på Almi– hur har det varit och vad har det inneburit för er?
- Vi är ju som sagt ett nystartat bolag sedan sommaren 2022 och under starten har vi lånat pengar ifrån Almi. Vi har fått jättebra hjälp och ni på Almi såg potentialen hos oss där banken var svåra att få hjälp av. Vi har även klarat oss utan checkkredit, också tack vare Almi. Det är inte lätt som nystartat bolag att få hjälp av en bank, utan istället får du pantsätta eller riska allt du har. Men det behöver man inte göra med Almi, vilket är jättefint. Men vi har även haft möten med Almi i situationer där vi stått inför utmaningar, då har vi har fått hjälp med en plan på vilket sätt vi ska växa framåt. Sen har vi också haft möten för att bolla idéer kring affärsutveckling, liksom är vi ute och cyklar eller är vi på rätt väg? Där tycker jag också att Almi har varit ett jättebra stöd. Vi har även deltagit på en workshop om hållbarhetsmål som var intressant.
Slutligen, hur ser du på framtiden? Vilka är de största möjligheterna och utmaningarna framåt för er på QLNR?
- I år ska vi fokusera på lönsamhet och att förfina vår affär samt förbättra den. Under förra året fokuserade vi på att bygga organisationen, speciellt i Örebro. Men i år vi ska växa i Västerås mer. Vi satsar på en 35% i tillväxt under 2025. Vi hade 70% under 2024, så lite lugnare tempo det här året.
- Vi ser väldigt ljust på framtiden. Vi är ju ändå ett häftigt bolag som har vuxit extremt mycket. Vi är idag 50 personer och har omsatt 19 miljoner. Vi har sagt att vi inte ska delta i lågkonjunkturen och så tänker vi framåt också. Men lågkonjekturen ser också ut att ljusna nu. Så vi hoppas att allting vänder och att det blir ännu mer fart ute på arbetsmarknaden i stort. 2026 hoppas vi på att ta nästa kliv, då kanske det blir några nyetableringar. Men vi får se, vi har stora planer i alla fall. Men också såklart fortsätta förändra den här branschen och utmana den. Göra saker lite bättre än många andra.