Hej Fredrik Stengarn - styrelseledamot i Almi Mälardalens styrelse!

Publicerat:

27 juni 2024, 07:06

Nyhet

Hej Fredrik Stengarn, ledamot och en av näringslivets representanter i Almi Mälardalens styrelse!

I vår styrelse sitter ett gäng kompetenta ledamöter från såväl våra ägare som från det privata näringslivet. Vi är nyfikna på att veta mer om dessa personer och kommer därför publicera löpande intervjuer med frågor till vår styrelse. Vi tog ett snack med Fredrik Stengarn som till vardags driver PR-byrån Four PR i Örebro, för att höra om hur han som företagare och styrelseledamot ser på Almis roll nu och i framtiden. 

Hej Fredrik! Vad gör du när du inte sitter i styrelsemöten för Almi Mälardalen?
- Lite olika saker. Dels driver jag en PR-byrå med basen i Örebro, men också närvaro i Stockholm. Där blir det en varierande vardag med kunduppdrag som spänner både nationellt och internationellt. Dels är jag väldigt engagerad i olika ideella uppdrag, exempelvis styrelseledamot i Elitfotboll Dam, som är damelitfotbollens intresseorganisation för att driva på en starkare och bättre utveckling för elitfotbollen på damsidan. Sen finns ju det stora privata intresset av att resa, uppleva kultur och laga god mat. 

Låter kul! Vad är det roligaste med ditt jobb?
- Att jag har en så pass varierande vardag i min roll som PR-konsult. Det är ett jobb som också kräver mycket, strategiskt som operativt, vilket är kul. Jag tycker det är viktigt att man alltid jobbar med att bli lite bättre och hitta utveckling, så man inte stannar av. Det går om man bara anstränger sig, och för mig passar det därför bra att ha ett jobb som i grunden är intressant och utvecklande. 

Kan du berätta lite om hur det gick till när ni startade upp Four PR?
- Man kan väl krasst säga att vi var fyra taggade studenter på Örebro universitet som 2010 ville ha en ny utmaning att sätta tänderna i. Alla gick PR-programmet och det blev naturligt att testa vingarna i en marknadsmässig lucka, d.v.s. att bli Örebros första – och då också enda – PR-byrå. Att jag har företagare i släkten var nog bidragande till att vi landade i att starta just ett aktiebolag vid så ung ålder, istället för att söka extrajobb. Idag är vi två av grundarna kvar som driver byrån, och vi är åtta medarbetare. Det är en kul utveckling sedan starten och vi firade 14 år i början av april. 

Fredrik Stengarn, Styrelseledamot i Almi Mälardalens styrelse

"Finansieringen av verksamheter är extremt viktigt, har själv suttit med potential men brist på resurser."

Vilka tycker du är de största utmaningarna små och medelstora företag har idag när det kommer till att växa och ta nästa steg? 
- Jag skulle säga kompetensförsörjningen. Att dels hitta rätt kompetens, men också att kunna hitta ekonomin i att anställda de som har den kompetensen. I det kan det ligga delar kring finansiering och att fata kloka affärsbeslut. Så det blir ju extremt passade att få ha Almi-hatten på mig och se rakt in i dessa frågor, fast från ett annat håll än jag gör när jag ”bara” är företagare. Sen tror jag det finns en smygande utmaning, som inte alla sett än: för att ta nästa steg tror jag i princip alla måste börja fundera på hur man tar sig an hållbarhetsarbetet. Det kommer vara avgörande framöver för att kunna ta nya affärer, men också locka medarbetare. 

…Och hur kan Almi vara en del där?
- Ja, dels handlar det ju om att kunna erbjuda affärsrådgivning på en hög nivå till företag som kanske inte sitter på samma kompetenser in-house. Exempelvis kring hållbarhetsfrågorna, eller varför inte rena affärsplanefrågor. Sen är finansieringen av verksamheter extremt viktigt, har själv suttit med potential men brist på resurser. Att då kunna ta vara på den möjligheten genom att skapa en bättre likviditet eller rent av få till den där investeringen, ja det är ju precis där Almi ska vara. 

Hur ser du på Almis roll i samhället idag och i framtiden? 
- Spontant, viktig! Det finns saker som vårt samhälle mår extra bra av, en sådan sak är att stimulera verksamheter att både slå rot och sedermera också växa. Här fyller Almi en central roll, där staten tillsammans med regionerna anstränger sig för att skapa de där förutsättningarna. På kort sikt stärker det Almi den enskilda verksamheten, och aggregerat på lång sikt Sveriges konkurrenskraft i en allt mer tuff omvärld. 

Hur tycker du att små och medelstora företag (kanske med en begränsad budget) kan använda PR för att nå ut med sitt budskap?
- En relevant fråga, eftersom PR-arbete i grunden är kostnadseffektiv kommunikation. Det kräver bara att man hittar den där ”samhällskroken” och allmänintresset för den egna verksamheten. Det enklaste är att regelbundet scanna av debatten och vad som är aktuellt, och så snart som frågorna vidrör den egna verksamheten bör man slänga iväg ett mejl till journalisten med sin take. Det kräver dock mer investerad tid i början för att bygga upp relationerna till journalisterna. Det är bland annat detta jag hjälper mina kunder med varje dag, så det går alltid att hitta en vinkel, tro mig. 

Slutligen, vad gör du i sommar?
- Jag träffar vänner, ser Bruce Springsteen gånger två, och utforskar Sardinien tillsammans med min tjej. Det låter mycket, men är en relativt lugn sommar. Men först blir det några veckor jobb och prata elitfotboll i Visby. 

Tack för pratstunden, Fredrik. Ha en skön semester så ses vi i styrelserummet på andra sidan sommaren!