Mer om Framgångslyftet

 

 

För dig som företagare

Är du en företagare med utvecklings och/eller tillväxtambitioner?

Genom projektet Framgångslyftet ges du möjlighet att utveckla dig själv och ditt företag på följande sätt:

  • Individuell rådgivning och coaching. 
  • Rådgivning i grupp genom strategigrupper och workshops.
  • Fokusinsatser individuellt på just ditt företags ekonomi & lönsamhet.
  • Kicka igång eller fördjupa ditt företags hållbarhetsarbete.  
     

Ta kontakt med ditt lokala Almi-bolag för att få veta mer eller gå in i kalendariet och anmäl dig direkt till kommande insatser.

Smart specialisering

Smart Specialisering är ett begrepp som introducerades av EU-kommissionen. Det kan beskrivas som ett arbetssätt för att kraftsamla för innovation och tillväxt inom de områden där det finns störst potential. Ett område kan se ut på många olika sätt, till exempel en viss teknologi eller en del av en sektor, eller att lösa en samhällsutmaning.​

Smart specialisering handlar om att satsa på det vi kan bli bäst på. Allt för att stärka Sveriges och Europas framtida konkurrenskraft. ​

Kraftsamlingen förutsätter bland annat nära samverkan mellan olika aktörer inom en region (företag, det offentliga, akademi och användargrupper) och mellan olika nivåer i samhället, inte minst mellan den regionala och nationella nivån samt europeiska regioner och aktörer.​

Alla medlemsstater ska ta fram en Smart Specialiseringsstrategi för att styra användningen av EU:s regionalfondsmedel till forskning och innovation med fokus på omställning och förankring.​

Tanken är att:

Ta hand om de idéer och utmaningar med potential för tillväxt.

Genom samverkan med lokala aktörer och experter, lokala noder, regionala aktörer, kan man skapa team för att få idéerna att växa.

Utvecklingen föder nya idéer och utmaningar vilket ger lösningar, nätverk, samarbeten och nya affärsidéer, företag och projekt.

För oss som arbetar i projektet Framgångslyftet innebär det att:

Slussa företag till rätt kontakt

  • Vi utgår alltid utifrån kunden behov och där nyttan för kunden styr insatsen.
  • Det blir ett mervärde för kunden med fler kontakter som kan leverera nytta.
  • Extern kompetens till kunden lyfter och utvecklar.
  •  

En resurseffektiv nytta i regionen

  • Kännedom om varandras verksamheter, medarbetare, arbetssätt är grunden för tätare och bättre samverkan mellan aktörer.
  • Genom att alla aktörerna i stödsystemet känner till varandra minskas risken för parallella rådgivningsstrukturer.
  • Seminarier tillsammans med annan aktör ger mer djup och expertkunskap, vilket gynnar inte bara deltagande företag utan också aktörerna själva.

Styrkeområden

Jämställdhetsintegrering

Sveriges regering är feministisk och sätter jämställdhet mellan kvinnor och män i centrum för både det nationella och internationella arbetet. Jämställdhetsintegrering, i kombination med särskilda jämställdhetsåtgärder, är regeringens huvudsakliga strategi för att uppnå de jämställdhetspolitiska målen.

I Tillväxtverkets nationella strategi kan man läsa att:

  • Ett tillgängligt och öppet företagsfrämjande som tar vara på alla människors företagsamhet och innovationskraft är en konkurrensfördel för Sverige.​
  • En mångfald av företag och företagare inom en bredd av branscher bidrar till förnyelse och hållbar tillväxt i näringsliv och regioner.
     

Det övergripande målet är att kvinnor och män – oavsett etnisk bakgrund och ålder – ska kunna ta del av insatser och resurser inom rådgivning, affärsutveckling, kluster- och inkubatorverksamhet samt finansiering på lika villkor. Dessutom ska finansiering och företagsstöd vara utformade och tillgängliga så att företag inom alla branscher oavsett företagsstorlek och företagsform kan ta del stöd.

För oss som arbetar i projektet Framgångslyftet innebär det att:

  • Vi vill att minst 35% av företagen som informerats eller fått fördjupade insatser via projektet drivs av en kvinna.
  • Vi ska fortsätta att anpassa rådgivning och bemötande till alla typer av företag. Vidareutveckla rådgivarens förmåga att jobba jämställt.​
  • Utveckla språk och kommunikation för att passa våra olika målgrupper. ​
  • Vi kan driva nätverk för företagande kvinnor, bidra till kunskapshöjande aktiviteter och erfarenhetsutbyte för våra olika målgrupper.​
  • Lyfta fram förebilder och motverka steriotyper.