Affärsutvecklingscheckar för hållbarhetssatsningar

Finansieringsstöd till små och medelstora företag som har påbörjat sin hållbarhetsresa och vill gå från ord till handling.

Region Sörmland erbjuder tillsammans med Almi finansieringsstöd till små och medelstora företag som vill utveckla sin verksamhet. 
 

Affärsutvecklingscheckar syftar till att främja återhämtning och utveckling samt bidra till stärkt omställningsförmåga, konkurrenskraft och produktivitet. 

 

Ansökningsperiod 2024

Ansökningsperioden för affärsutvecklingscheckarna 2024 är öppen mellan den 1/10 - 31/10.  Affärsutvecklingscheckarna kan beviljas till företag som vill genomföra ett projekt inom hållbarhetsområdet. Utlysningen vänder sig till företag som redan har påbörjat sin hållbarhetsresa och som vill gå från ord till handling. 

 

Det här kan du söka pengar till

Du kan få stöd för köp av tjänster, konsulttjänster och projektanställningar. Som till exempel: 

  • Konsultkostnader för att styra om/eller anpassa befintlig verksamhet
  • Affärsmodellsutveckling
  • Kompetens-/utbildning för att bredda verksamheten
  • Kartlägga potential och ta fram strategi för cirkulära flöden/affärsmodell
  • Påbörja genomförandet av utarbetade strategier för cirkularitet
  • Insatser för att ställa om delar av verksamheten/produkter mot mer hållbara alternativ

 

Konkret kan stödet användas till: 

  • Kartläggning och utveckling av alternativa transportflöden och värdekedjor
  • Översättning och visualisering av processer för att skapa förutsättningar för ökad mångfald i arbetsgruppen
  • Energikartläggningar inklusive drivmedelskartläggningar etc
  • Arbetsmiljögenomlysning för att förbättra fysisk och psykisk arbetsmiljö
  • Framtagande eller genomförande av jämställdhets- och mångfaldsstrategier
  • Klimatberäkningar så som livscykelanalyser, Co2-beräkningar etc
  • Pilotprojekt för ökad cirkularitet
  • Kemikaliesubstitution
  • Utbildning och certifieringar så som ISO- och miljöcertifieringar, hållbarhetsutbildning och miljöledningssystem. 
  • Scenarioövningar för ökad krisberedskap och traumahantering på arbetsplatsen
  • Insatser för att ställa om delar av verksamheten/produkter mot mer hållbara alternativ

 

Stödet kan inte användas till: 

  • Lön till egen personal
  • Annonseringskostnader
  • Licenskostnader
  • Materialinköp
  • Hårdvaru-/mjukvaruinköp
  • Maskininköp
  • Byggnader av lokaler
  • Resor
  • Representation
  • Utställning på mässa

Stöd lämnas heller inte till:

  • Företag på en lokal konkurrensutsatt marknad där stödet kan snedvrida konkurrensen.
  • Företag verksamma inom fiske, fiskeförädling samt jordbruk.
  • Insatser som påbörjats innan ansökan har inkommit.

Stödmottagaren får inte välja leverantör som är närstående oavsett och leverantören avser en juridisk eller en fysisk person. Med närstående person avses bland annat make/maka, sambo, partner, förälder, barn och syskon till stödmottagaren. När det gäller juridiska personer avses koncernbolag eller företag/företagsgrupperingar där det finns ägarintresse. 

Hur mycket kan jag söka i stöd?

Företag kan söka stöd på max 100 000 kronor.

Affärsutvecklingscheckarna kan medfinansiera 80 procent av kostnaderna i ditt projekt och resterande 20 procent står ditt företag för.


  

 
 
 

Kriterier - vem kan söka

  • Kort utlysning – insatser på kort tid prioriteras

Checkarna kan sökas av små- och medelstora företag i Sörmland som: 

  • klarar en godkänd ekonomisk bakgrundskontroll
  • sysselsätter minst 2 personer (behöver inte vara heltidsanställda)
  • bedriver aktiv näringsverksamhet med vinstsyfte och inneha F-skatt
  • har en sund ekonomi 
  • har en omsättning på 1-50 mkr
  • har sitt säte i Sörmland 
  • har bolagsformen AB, HB och EF
  • ska använda stödet för hållbarhetssatsningar 
  • har ett positivt eget kapital 

Utlysningen vänder sig till företag som gjort sin hållbarhetsanalys och befinner sig under förflyttning.

Tips på bra saker att tänka på

Projektet ska bidra till företagets utveckling. Det innebär att projektets inriktning ska bidra med ny kompetens och/eller kunskap till företaget och ligga utanför den normala verksamheten. När du skickar in ansökan, tänk på: 

  • Konkretisera och förtydliga projektet i ansökan, exakt vilken typ av insats avses. 
  • Ha en tydlig projektlogik – Vad handlar projektet om?  Vilka delar innehåller det? Vad ska det resultera i? 
  • Vad blir effekten för företaget?
  • På vilket sätt är detta ny kompetens/kunskap?
  • Presentera en tydlig budget med olika poster på vilka typer av kostnader som du söker stöd för. 
  • Stödet utbetalas i efterhand. Du måste därför finansiera den totala kostnaden för projektet med egen kassa. Om du blir beviljad stöd ansöker du om utbetalning efter att kostnaden uppstått.
  • Ingen av insatserna i det sökta projektet får vara beställd eller påbörjad innan ansökan om stöd skickas in. 

 

Skicka in din intresseanmälan

Affärsutvecklingscheckar finansieras av EU-medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden. Region Sörmland driver projektet i samverkan med Almi. 

Kontakt

För frågor om ansökningar hör av dig till Anton Manhem på Almi Stockholm Sörmland: anton.manhem@almi.se.