Affärsutvecklingscheckar för hållbarhetssatsningar
Finansieringsstöd till små och medelstora företag som har påbörjat sin hållbarhetsresa och vill gå från ord till handling.
Region Sörmland erbjuder tillsammans med Almi finansieringsstöd till små och medelstora företag som vill utveckla sin verksamhet.
Affärsutvecklingscheckar syftar till att främja återhämtning och utveckling samt bidra till stärkt omställningsförmåga, konkurrenskraft och produktivitet.
Ansökningsperiod 2024
Ansökningsperioden för affärsutvecklingscheckarna 2024 är öppen mellan den 1/10 - 31/10. Affärsutvecklingscheckarna kan beviljas till företag som vill genomföra ett projekt inom hållbarhetsområdet. Utlysningen vänder sig till företag som redan har påbörjat sin hållbarhetsresa och som vill gå från ord till handling.
Det här kan du söka pengar till
Du kan få stöd för köp av tjänster, konsulttjänster och projektanställningar. Som till exempel:
Konsultkostnader för att styra om/eller anpassa befintlig verksamhet
Affärsmodellsutveckling
Kompetens-/utbildning för att bredda verksamheten
Kartlägga potential och ta fram strategi för cirkulära flöden/affärsmodell
Påbörja genomförandet av utarbetade strategier för cirkularitet
Insatser för att ställa om delar av verksamheten/produkter mot mer hållbara alternativ
Konkret kan stödet användas till:
Kartläggning och utveckling av alternativa transportflöden och värdekedjor
Översättning och visualisering av processer för att skapa förutsättningar för ökad mångfald i arbetsgruppen
Arbetsmiljögenomlysning för att förbättra fysisk och psykisk arbetsmiljö
Framtagande eller genomförande av jämställdhets- och mångfaldsstrategier
Klimatberäkningar så som livscykelanalyser, Co2-beräkningar etc
Pilotprojekt för ökad cirkularitet
Kemikaliesubstitution
Utbildning och certifieringar så som ISO- och miljöcertifieringar, hållbarhetsutbildning och miljöledningssystem.
Scenarioövningar för ökad krisberedskap och traumahantering på arbetsplatsen
Insatser för att ställa om delar av verksamheten/produkter mot mer hållbara alternativ
Stödet kan inte användas till:
Lön till egen personal
Annonseringskostnader
Licenskostnader
Materialinköp
Hårdvaru-/mjukvaruinköp
Maskininköp
Byggnader av lokaler
Resor
Representation
Utställning på mässa
Stöd lämnas heller inte till:
Företag på en lokal konkurrensutsatt marknad där stödet kan snedvrida konkurrensen.
Företag verksamma inom fiske, fiskeförädling samt jordbruk.
Insatser som påbörjats innan ansökan har inkommit.
Stödmottagaren får inte välja leverantör som är närstående oavsett och leverantören avser en juridisk eller en fysisk person. Med närstående person avses bland annat make/maka, sambo, partner, förälder, barn och syskon till stödmottagaren. När det gäller juridiska personer avses koncernbolag eller företag/företagsgrupperingar där det finns ägarintresse.
Hur mycket kan jag söka i stöd?
Företag kan söka stöd på max 100 000 kronor.
Affärsutvecklingscheckarna kan medfinansiera 80 procent av kostnaderna i ditt projekt och resterande 20 procent står ditt företag för.
Kriterier - vem kan söka
Kort utlysning – insatser på kort tid prioriteras
Checkarna kan sökas av små- och medelstora företag i Sörmland som:
klarar en godkänd ekonomisk bakgrundskontroll
sysselsätter minst 2 personer (behöver inte vara heltidsanställda)
bedriver aktiv näringsverksamhet med vinstsyfte och inneha F-skatt
har en sund ekonomi
har en omsättning på 1-50 mkr
har sitt säte i Sörmland
har bolagsformen AB, HB och EF
ska använda stödet för hållbarhetssatsningar
har ett positivt eget kapital
Utlysningen vänder sig till företag som gjort sin hållbarhetsanalys och befinner sig under förflyttning.
Tips på bra saker att tänka på
Projektet ska bidra till företagets utveckling. Det innebär att projektets inriktning ska bidra med ny kompetens och/eller kunskap till företaget och ligga utanför den normala verksamheten. När du skickar in ansökan, tänk på:
Konkretisera och förtydliga projektet i ansökan, exakt vilken typ av insats avses.
Ha en tydlig projektlogik – Vad handlar projektet om? Vilka delar innehåller det? Vad ska det resultera i?
Vad blir effekten för företaget?
På vilket sätt är detta ny kompetens/kunskap?
Presentera en tydlig budget med olika poster på vilka typer av kostnader som du söker stöd för.
Stödet utbetalas i efterhand. Du måste därför finansiera den totala kostnaden för projektet med egen kassa. Om du blir beviljad stöd ansöker du om utbetalning efter att kostnaden uppstått.
Ingen av insatserna i det sökta projektet får vara beställd eller påbörjad innan ansökan om stöd skickas in.