Den tionde upplagan av A-match drog rekordmånga bolag och investerare till Värmlands museum. Jubileumseventet bjöd på extra allt – där återvändande bolag både tog avstamp mot framtiden och påminde om eventets samlade kraft genom åren.
Till skillnad mot ett ”vanligt” A-match var ambitionsnivån för X-upplagan uppskruvad till tio. Programmet innehöll både kunskapsdelning, supermingel, Ny Teknik och 33-listan och fantastiska gäster, inklusive en hemlig sådan i form av Lars Wingefors.
Nästan 30 bolag tog plats på scenen för att med rappa pitcher erbjuda det sjuttiotal investerare som samlats i Värmlands Museum högkvalitativa affärsmöjligheter. De flesta av bolagen var återvändare på A-match, med den stora skillnaden att en majoritet nu kan visa tydliga intäktsströmmar.
Investering kan bana väg för cancerbehandling
En av återvändarna var Navari, som efter sin medverkan på A-match 2022 hämtade hem investeringar på drygt 2 miljoner kronor. Det har varit helt avgörande för att validera bolagets högteknologiska visualiseringsteknik vid cancerbehandling.
"Tack vare den investeringen har vi kunnat genomföra en pre-klinisk studie och fått ett proof of concept, vilket gör att vi idag vet att tekniken fungerar", säger bolagets vd Madeleine Gustavsson, som nu sökte nya investeringar för att ta tekniken till ett stadie där patienter kan opereras.
Sedan starten 2018 har A-match fungerat som en regional tillväxtmotor för startups, där över 85 bolag pitchat, varav drygt 30 från Värmland. Forumet har lockat innovativa företag från hela Norden och även från Kanada och Island.
Vissa nischer har förenat bolagen både över lands- och länsgränser. En majoritet av bolagen som medverkat har en koppling till två fält av Region Värmlands strategi för smart specialisering: digital hälsa och bioekonomi. Flertalet av dessa har också samarbetat med Värmlands två acceleratorer för startups, Sting Bioeconomy och DigitalWell Ventures.
"För Sting Bioeconomy har A-match spelat en viktig roll i att hitta tidiga investeringar för bolag som är på väg ut på en global marknad", säger Victor Isaksen, vd för Sting Bioeconomy.
Hög träffprocent för investeringar
I det avseendet har A-match hög träffprocent. Enkätundersökningar visar att cirka 60 procent av bolagen har fått en investering med stöd av investerarforumet. Branschspecifik spetskompetens har också genererat nya partnerskap och viktiga kopplingar till industrin. Det har resulterat i att fem bolag flyttat verksamheten till Värmland, där kanadensiska HEJMAS Agrifibre Technologies är det mest långväga exemplet.
Kristoffer Kullberg, Key In, är en av de regionala investerare som varit mest aktiv på A-match – med investeringar i fem olika bolag. Han betonar samtidigt värdet av investerarforumets större påverkan, där han själv nyligen tillträtt som vd i ett av bolagen han investerat i:
"Kapital är viktigt men om man även kan bidra med kompetens så ökar det möjligheterna för bolaget, och därmed även din egen investering. Det är också roligt att kunna bidra till ett större pussel, hjälpa andra att få kontakt och stötta till hela ekosystemet", säger Kristoffer Kullberg.
När kvällen led mot sitt slut gladdes Anna Lundmark Lundbergh, vd för Almi Värmland som är A-match projektägare, åt ett häftigt jubileumsevent. De idéer och den utveckling många återvändande bolag svarat för gav också utrymme för större perspektiv:
"Det jag tycker är så häftigt med A-match är att vi tillsammans faktiskt bidrar till en bättre värld. Redan 2018 fanns målsättningen att öka både mångfalden och jämlikheten bland startups, parallellt har ett fokus på hållbarhet vuxit sig starkt. Att vi så konkret kan stötta bolag som jobbar med de här frågorna med både rätt kompetens och rätt kapital känns väldigt värdefullt."