
Hållbarhet som affärsstrategi - från regelverk till konkurrensfördel
Hållbarhet har blivit en central fråga för företag i alla branscher. För många små- och medelstora företag kan de ökade lagkraven och komplexa regelverken kännas överväldigande, men hållbarhetsarbete handlar inte bara om administration. Om företag arbetar med hållbarhet på ett smart sätt leder det till en stark konkurrensfördel.
Men hur kan mindre företagen dra nytta av hållbarhet för att stärka sin position på marknaden? Under Finansieringsdagen i december 2024 lyfte affärsängeln och styrelseproffset Gustav Stenbeck vikten av att arbeta strategiskt med hållbarhet och hur det kan skapa affärsnytta. Han pratade bland annat om att företag bör identifiera de hållbarhetsaspekter som gör deras verksamhet unik och att inte glömma kommunicera ut det till kunderna.
Lyfta blicken och fokusera på affärsnyttan
Många företag ser hållbarhetsarbete enbart som en administrativ funktion. Stenbeck menar dock att de mindre företagen har en fördel jämfört med de större. Fördelen är att de oftast är yngre, och har startats i en tid där hållbarhet varit en viktig byggsten från början.
– De har hållbarhet som en naturlig del av affärsmodellen, utan att de har reflekterat över det själva. Större företag däremot, måste lägga ner mer resurser på det administrativa arbetet för att anpassa sig. De är oftast äldre och har därför inte hållbarhet som en given del av affärsmodellen, säger Gustav.
Han förklarar att regelverk som CSRD och Agenda 2030 ger en struktur, men kan vara svåra att första. Genom att lyfta blicken och fokusera på att hitta de styrkor som redan finns i verksamheten kan hållbarhetsarbetet bli enklare. När företagen låter styrkorna vara grunden kan de sedan plocka meningar ur regelverken och på så sätt säkerställa att de följer lagkraven.
– När styrkorna är identifierade är det viktigt att kommunicera ut det till kunderna. Det är där som företagen kan skapa en starkare konkurrenskraft mot företag som arbetar i samma bransch, säger Gustav.


Hitta affärsmöjligheter genom omvärldstrender
Vidare betonar Gustav vikten av att identifiera trender som påverkar affärsmöjligheterna idag och imorgon. Trender som identifieras och som företaget knyter an till kan leda till ökad efterfrågan och genom att dra nytta av dem blir företagets hållbarhetsarbete unikt.
– MAX Burgers är ett bra exempel. Redan 2008 insåg de att rött kött skulle bli svårare att sälja och började satsa på vegetariska alternativ. Nu är det den hamburgerkedjan flest ser som mest hållbar, säger han.
Han uppmanar företag att ställa sig en central fråga: Vilka resurser och färdigheter har vi idag, och hur kan vi använda dem för att möta framtidens hållbarhetsutmaningar?
– Nästan alla företag har byggt upp kompetens för att lösa ett specifikt problem för sina kunder. Men om vi tittar på vad som händer i världen just nu - vilka av våra färdigheter kan vi använda för att lösa nya problem? De företag som kan besvara den frågan ligger steget före, säger Gustav.
Hållbarhetsdialogen – ger stöd och skapar tydlighet
För att hjälpa små och medelstora företag att identifiera hållbarhetsområden på ett enkelt sätt och dra nytta av dem erbjuder Almi Hållbarhetsdialogen. De som genomför en hållbarhetsdialog får en tydlig bild över vilka hållbarhetsområden som bör lyftas fram i företaget. Materialet som skapas kan sedan användas för att möta regelverk som exempelvis CSRD och Agenda 2030. Det blir också ett underlag för att se hur styrkorna i företaget kan bli en konkurrenskraft och därmed förbättra positionen på marknaden.


“Det är ett enormt värde i att göra hållbarhetsdialogen”
Ett företag som fått stöd genom Hållbarhetsdialogen är Loops Learning, som levererar en digital utbildningsplattform för både skolor och företag. Vd Andreas Hallgren, berättar att hans företags utgångspunkt inom hållbarhet är fokusområdet god utbildning för alla, vilket är ett brett område som måste brytas ner för att säkerställa att deras verksamhet levererar inom det övergripande målet i vardagen. För att säkerställa deras affär gentemot hållbarhetsmålet har Hållbarhetsdialogen varit unikt i deras hållbarhetsarbete.
– I det stora hela innebär hållbarhet det samma för alla företag, oavsett vilken bransch du verkar inom. Men Hållbarhetsdialogen hjälpte mig att förstå vilka hållbarhetsaspekter som är viktiga för just vårt företag. Den bryter ner stora och fluffiga hållbarhetsbegrepp till konkreta aktiviteter, säger Andreas.
Med stöd av Filip Blomqvist, rådgivare på Almi, har Loopslearning identifierat hållbarhetsområden som stärker både verksamheten och varumärket samtidigt som lagkraven följs.
– Utan den här stöttningen från Almi hade mitt företag inte kunnat fokusera på ett hållbarhetsarbete som blir skräddarsytt för vår verksamhet. Jag fick konkreta råd och kunde se snabbt vad vi ska satsa på – och vad vi inte behöver lägga tid på. Materialet som tagits fram från Hållbarhetsdialogen kommer utgöra en viktig del i vår affärsplan framöver, säger Andreas.
Andreas menar att man som företagare tar alldeles för stora risker om man inte fortsätter att utveckla hållbarhetsarbetet.
Ta nästa steg
Genom att arbeta med hållbarhet rustar du företaget för framtiden. Se till att du är ett alternativ för dina kunder även i framtiden genom att få koll på vad hållbarhet innebär för ditt företag. Hållbarhetsdialogen är kostnadsfri att göra och hjälper dig att förstå hur du kan använda hållbarhet för att stärka ditt företag.
Läs mer om Hållbarhetsdialogen och hur Almi kan stötta dig i ditt hållbarhetsarbete här