Många företag har det kämpigt ekonomiskt just nu. Skyhög inflation, galopperande el- och råvarupriser i kombination med höjda räntor. Det är verkligheten många företagare måste tampas med just nu. Trots utmaningarna finns det en hel del du kan göra som företagare. Per-Olov Johansson, rådgivare på Almi Värmland, listar fem värdefulla tips för dig som företagare i kristider.
– Energikrisen är på ett sätt värre för företagen än pandemin. Men det är viktigt att inte bli passiv och avvaktande i svåra tider. Vänta inte med att fatta svåra men nödvändiga beslut gällande till exempel omprioriteringar och prisjusteringar. Energipriserna påverkar företagets marginal som i sin tur påverkar likviditet och kassaflöde. Om ditt företag har små marginaler från början kan det slå oerhört hårt, säger Per-Olov Johansson.
Per-Olovs viktigaste råd är att du som företagare tar tag i utmaningarna direkt för att få kontroll över företagets ekonomi. Här ger han fem tips på hur du kan göra det:
1. Ha en dialog med dina leverantörer och kunder
Här och nu gäller det bara att överleva för många företag. Då är en dialog mellan företag, leverantörer och kunder det viktigaste. Alla måste vara medvetna om vad som sker, prata och hjälpa varandra. Om du behöver höja priser eller överföra vissa kostnader som beror på högre energipriser behöver du ha en dialog om det. Fråga dina kunder hur de tacklar en höjning och var transparent.
2. Få koll på resultat- och balansräkning
Det gäller att förstå, ha insikter och kunskap om hur det ser ut i din resultat- och balansräkning och hur omvärlden just nu påverkar den. Har du inte kontroll är det jätteviktigt att be om hjälp. Kontakta oss på Almi där vi har väldigt bra verktyg för att visualisera hur din ekonomi ser ut på ett mycket pedagogiskt sätt i färger och modeller.
Du ser till exempel hur mycket kapital som är bundet och hur det skulle påverka ditt företag om du fakturerar snabbare än idag. Det ger ofta en wow-känsla hos företag när de ser sin ekonomi så tydligt.
3. Se över vad som kan påverka ditt företag framåt
Vi kan också simulera hur det skulle kunna se ut om något förändras i ditt företag både på kort och lång sikt vilket hjälper dig att fatta rätt beslut. Exempelvis vad som händer om du gör en specifik investering – vad händer med kassan då? Eller vad sker med det egna kapitalet om marginalen sjunker på grund av högre kostnader som vi ser idag?
Verktyget som vi använder är väldigt lättförståeligt och du har alltid med en rådgivare från Almi som förklarar. Det kan ge dig och ditt företag insikter – kanske besvärande sådana, men viktiga. Då kan du uppmärksamma risker och utmaningar, få ett beslutsunderlag och kunna agera i tid.
4. Ta vara på möjligheterna!
Var öppen för nya möjligheter som skapas i en lågkonjunktur. Våga satsa även i sämre tider! Det är viktigare nu än någonsin att vara konkurrenskraftig. Med en ökad inflation minskar konsumtionen, därför gäller det att fortsätta vara relevant på marknaden trots en minskad köpkraft. Din nya affärsidé blir kanske det som hjälper er att rida ut stormen och till på köpet ta fler marknadsandelar.
Almi hjälper dig gärna med din nya affärsidé, vi erbjuder både verifieringsmedel och innovationslån.
Den låga kronkursen gör även svenska varor och tjänster attraktivare ur ett internationellt perspektiv. Detta skapar möjligheter att sälja mer på export samt hitta nya målgrupper internationellt. Bredda din produktportfölj som kan attrahera nya kundsegment och satsa på att expandera utanför Sveriges gränser. Almi stöttar även exporterande företag.
5. Våga ta kontakt
Ta kontroll över kassaflöde och likviditet genom ett nära samarbete med finansiärer, banker, ägare, fastighetsförvaltare och Almi. Våga ta kontakt, få rådgivning och den hjälp som exempelvis vi på Almi erbjuder. Vi kan hjälpa dig att till exempel simulera olika scenarier och analysera hur de påverkar kassaflöde och likviditet. Vi kan även erbjuda finansiering och ta fram ett helhetsupplägg tillsammans med din bank, ägare eller annan finansiär.