Artikelserie om företagande kvinnor
Vi imponeras ständigt av entreprenörer som bygger och utvecklar bolag! I denna artikelserie har vi frågat inspirerande företagande kvinnor om hur det är att driva bolag. Vill du också få en coach som stöttar dig i din tillväxtresa?
Ellen Flybäck, VD och grundare på The Pattern Agency
- Det absolut bästa med att driva bolag är friheten, både i att styra min tid och arbetsuppgifter men också möjligheten att göra det man brinner för. I mitt fall så får jag möjligheten att kombinera mitt intresse för form och färg med min passion för kvinnligt företagande och jämställdhet. Inte bara får jag som kvinna driva företag utan jag har också förmånen att hjälpa andra kvinnor att generera affärer till deras bolag.
- Den största utmaningen har varit tillgången till kapital, men framför allt att hitta duktiga utvecklare som stannar kvar. Utvecklarens roll för mitt bolag är essentiell då bolaget driver en digital förmedlingstjänst och driver trafik till plattformen för att kunna erbjuda både digitala och fysiska tjänster. Sedan är det alltid en utmaning att nå ut i en alltmer brusig digital värld.
- Framför allt har stödet från min affärscoach Robin Erdås varit så värdefullt. Jag som driver bolag ensam är det ovärderligt att kunna bolla tankar och idéer med någon som har erfarenhet från att driva bolag själv. Han har också gett mig en boost i självförtroendet, för det är lätt att vackla när man är ensam och försöker skapa något helt nytt. Sedan har finansieringsmöjligheterna varit en stor del av pusslet för min del och gett mig möjligheten att våga satsa på affärsidén.
Elisabeth Synnes, CEO på Jumperfabriken
- Mitt arbete är min allra bästa hobby. Jag är stolt över att lyckats skapa något helt eget som har lönsamhet. Jag är stolt också över att ha anställda som trivs och gillar att driva bolaget tillsammans med mig.
- Utmaningarna har varit många. Senaste krisåren med pandemi och omvärldshändelser har påverkat handeln. Det går aldrig att luta sig tillbaka och tro att driva bolag är ett självspelande piano. Krångliga regelverk och byråkrati är en ständig utmaning för företagare.
- Almi har stöttat mig mycket, både med finansiering och
coachning. Jag har bland annat deltagit i ett mentorprogram två gånger som betytt mycket för mig.
Charlotte Stigen Låstberg, VD på IKP
- Att vakna varje dag och drivas av en passion för att ta bolaget dit vi vill. Driva bolag är inte ett jobb för mig, det är ett av mina absolut största intressen. När det går bra och det blir som man har tänkt sig, då är det ju ren och skär njutning! berättar Charlotte.
- Utmaningen är att hela tiden säkerställa tid för reflektion för att ta oss framåt strategiskt, istället för att fastna i det operativa. Sedan är det ju alltid en avvägning att göra det själv i relation till att ta in hjälp när man är i en tillväxtfas.
- Vi verkar i en traditionell bransch och är här för att utmana genom att förändra affärsmodellen ”att sälja så mycket kemikalier som möjligt” till att sälja ett hållbart tvättresultat. Att utmana affärsmodellen på det sättet är givetvis väldigt intressant och utmanande.
- Almi har absolut varit en möjliggörare. Almi har stöttat och hittat vägar för oss att fokusera på forskning och utveckling och hjälpt till med just det som jag har brottats med stundtals; att få chans att stanna upp och reflektera. Tillsammans med Almis rådgivare har vi säkerställt att vi har kunnat ha den strategiska höjden som vi lyckats hålla de senaste åren.
Camilla Andersson, VD på Kaffegreven
- Min största drivkraft i företagandet är skapandet med teamet och syftet att skapa nöjda kunder. Att utveckla bolaget och uppnå delmål efter delmål är en fantastisk känsla och ett gott kvitto att man är på rätt väg. Det är det som ger min drivkraft styrka och bränsle att fortsätta även de dagar jag stöter på utmaningar!
- Vi som driver företag lägger ofta mer tid, mer energi och har svårare med balansen just av passionen för arbetet. Man betalar med hårda prioriteringar, utebliven tid för nöjen, en tillvaro som känns allt annat är fri… trots att vi älskar vårt jobb. Det är många dagar jag önskat att jag hade fler timmar per dygn!
- Att vara med i Almis Strategigrupp gav mig otroliga perspektiv och insikter. Jag ingick i en grupp av fantastiska personer både från Almi och också andra företagsledare. Med deras hjälp satte jag kartan för en strategisk plan framåt. Det gav en bra input, många goda råd och en fantastisk energi som jag bär med mig in i framtiden!
Johanna Nissén Karlsson, vd på Vividye
- Det bästa med att driva bolag är att få skapa och utveckla tillsammans med grymma människor. Jag älskar att få jobba med en grön innovation som kan hjälpa alla möjliga sorters branscher att byta ut omiljövänliga färger.
- Att driva ett deep tech bolag kräver tid och resurser. Jag är otålig så att jobba på tålamodet har absolut varit en utmaning. Då har det varit viktig att ha tydliga delmål och ha rätt människor runt sig.
- Vi har fått mycket stöttning från Almi, både finansiellt och rådgivning. Almi har varit med tidigt på vår resa och följt oss till där vi är idag och jag hoppas att det blir många fler år.
Linda Brattlöf. vd på Garden glory
- Det bästa med att driva bolag är att få bygga något som fler vill vara en del av, både när det kommer till kunder och människor som vill jobba hos oss eller med oss.
- Utöver det så måste jag erkänna att inget slår att göra affärer och skapa tillväxt globalt. Att fakturera är det bästa jag vet! 😊
- Det finns så många utmaningar och hinder, men att driva bolag är detsamma som att vara en problemlösare. Det krävs mycket övertygelse och riskbenägenhet. Men med det sagt så kan man vända många utmaningar till möjligheter.
- För oss har det varit tufft med vårt kassaflöde. Driver du ett produktbolag krävs det ofta varor i lager, vilket innebär att man låser mycket av ens kapital på hyllorna.
Linda Göthberg och Malin Wiland, Textilfabriken
- Det bästa med att driva bolag för oss är att vara med och bidra till en förändring i textilbranschen. Efter många år i modebranschens slit och släng känns det fantastiskt att jobba för en mer hållbar produktion. Vi ser tydligt ett skifte där man söker producenter på hemmaplan för en mer hållbar produktion.
- Socialt ansvar är för oss också väldigt viktigt inom hållbarhet. Vi har med hjälp av nyanländ arbetskraft, som har kompetens inom sömnad, kunnat erbjuda en hög nivå i produktionsprocessen.
- Det var en utmaning att starta upp under Covid, men generellt skulle vi nog säga att få tiden att räcka till är det svåra. Vi är tacksamma för alla tips, råd och nätverkande som Almi hjälpt oss vidare.
Tiffany Boswell, CEO at Meela
- Being able to work on something that you feel super bloody passionate about. Working on a solution that you, and so many people close to you have struggled with. I’ve sat in front of the wrong therapist - I was 18, and it was such a lonely and isolating experience. I didn’t get the help I needed. That’s why building Meela feels so meaningful. That we are significantly minimizing the chances of someone else sitting in-front of the wrong therapist at their most vulnerable moments.
- Being an entrepreneur does demand sacrifice. It’s the most rewarding journey of my life but it does come at a cost. That cost being limited time with friends, family and even myself.
- Almi has been one of our earliest supporters, and it means the world to us, big shout out to Heléne Öhrvall, who’s been cheering us on from the very beginning.
Josephine Hennevelt. vd på May
- Det bästa med att driva bolag är att kunna ge både mig själv och våra anställda de bästa förutsättningarna för ett härligare arbetsliv. Jag älskar att ha friheten att styra över mina dagar och möjligheten att välja i vilken riktning bolaget ska utväxlas.
- Utmaningarna ändras i och med att bolaget växer, men återkommande är det en utmaning att effektivt växla mellan operativt och strategiskt perspektiv. Det är lätt att fastna i att bara springa på de bollar som kommer mot en och tappa det långsiktiga perspektivet.
- Jag var med i Almis Strategigrupp VD under 2021-2022 och det var en fantastisk upplevelse. Det var givande att få möjligheten att få inblick i andra bolags utmaningar och hjälpa varandra. Trots att bolagen var olika kunde vi konstatera att utmaningarna kändes igen för alla. Linda Elfving från Almi Invest var också en bra sparringpartner för att ta oss ägare på MAY till nästa strategiska nivå, att våga vara mer långsiktiga.